•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lipas ni bukan kaum wanita je geli, kadang-kadang para lelaki pun mau meloncat kalau jumpa lipas lagi-lagi yang tengah terbang tu. Memang gerun!

Masalah lipas dekat rumah memang susah nak elak. Dah buat bermacam cara sekalipun, pasti akan muncul di sesetengah bahagian di rumah terutama di bahagian dapur, atau ruang tamu kan. Jangan risau, kami ada petua berguna untuk korang halau lipas dengan berkesan. Cuba dan lihat hasilnya okay!

1. Ambil sebuku sabun mandi dan potong kecil. Letak dekat kawasan yang banyak lipas.

2. Biji pelaga juga berkesan. Korang ambil beberapa biji pelage dan letak di kawasan lipas membiak.

3. Buah lemon? Ya, lemon juga petua untuk menghalau lipas. Korang potong hirisan lemon dan letak di kawasan lipas selalu muncul.

4. Pernah tahu sebenarnya hujung timun atau pangkalnya akan membuatkan lipas mati? Kalau tak percaya, cuba letak di kawasan yang banyak lipas.

5. Petua seterusnya, ubi kentang. Caranya? Korang rebus kentang sampai masak. Kemudian lenyekkan dan campur serbuk penaik , lepastu korang gaul. Jadikan adunan itu berbentuk bulat dan letak di kawasan lipas. Lihat apa hasilnya nanti ya

6. Daun  pandan harus dihiris terlebih dahulju dan letak dalam uncang , jangan lupa untuk tebuk uncang tersebut okay!. Letak di kawasan pembiakan lipas.

 

Guna bahan-bahan yang sedia ada jer , memang berkesan, selamat mencuba!

 

Sumber : Petua bonda

Tinggalkan Komen

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendali Oleh Astro Group

error: