• 16
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    16
    Shares

Dah masuk raya ke dua ni, macam mana seronok tak beraya? Mungkin hari ini keluarga anda rancang untuk anda sekeluarga ziarah sanak saudara dan jiran tetangga di kampung. Inilah masa yang paling sesuai untuk ber OOTD di rumah orang. Namun, sebenarnya jika anda ke rumah terbuka atau ziarah ke rumah orang lain, ada beberapa peraturan yang anda kena ikut.

 

 

  • Senyum

 

Ini adap yang paling basic untuk anda lakukan. Jika anda tidak gemar dengan berkunjung ke rumah sanak saudara, maka anda kena buka hati anda untuk menerima apa jua situasi yang berada di depan mata. Lemparkan senyuman itu kan satu sedekah.

 

 

  • Simpan phone

 

Tahu dah, tahun 2018 merupakan tahun yang pesat dengan dunia teknologi. Mungkin topik yang mak cik dan pak cik anda bualkan itu membosankan, tapi cuba anda ‘fit in’ dengan topik tersebut. Walaupun anda tidak gemar dengan topik tersebut, anda mungkin boleh cuba mengubah topik, namun jangan terlalu berat sehinggakan anda dan sanak saudara bergaduh pula.

 

  • Elak topik sensitif

 

DCF compatable JPEG Img

Memandangkan demam PRU14 masih belum kebah, anda dinasihatkan agar tidak membincangkan topik ini secara besar-besaran kerana ia akan menyebabkan perbalahan kedua-dua belah pihak. Jika anda ingin sampaikan ideology anda tidak mengapa, namun tidaklah terlalu dalam sehingga mengguris hati orang tua. Mungkin anda boleh buka topik bola? Piala Dunia FIDA kan dah dekat.

 

  • Ke dapur

 

Bukan mudah untuk anak lelaki masuk ke dapur, dan kadang-kadang para wanita pun tidak selesa dengan kehadiran anda yang turut membantu mereka di dapur. Jika anda beraya di rumah orang, apa kata kalau anda ke dapur dan basuh cawan dan pinggan anda sendiri. Jangan harapkan tuan rumah saja. Penat mereka. Lakukan perkara ini walaupun tuan rumah sebut “takpe letak je situ”. memang tuan rumah cakap begitu, namun si tukang membasuh tu, panas je dengan perangai anda.

 

 

  • Jamah

 

Ini lebih kepada adap Melayu. Jika anda seorang yang menjaga diet, dan tak nak makan dengan banyak. Apa kata setiap kali anda berkunjung ke rumah orang, anda jamah sedikit makanan mereka. Paling tidak pun anda makanlah biskut raya yang terhidang. Jika anda tidak menyentuh makanan-makanan tuan rumah, ini akan menyinggung perasaan mereka. Jadi, jamah ye.

 

 

 

Tinggalkan Komen

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendali Oleh Astro Group

error: