Apa perkara pertama yang muncul dalam kepala anda bila sebut ‘servis kereta’?
MASKULIN percaya tak lain tak bukan ialah kosnya yang kadangkala agak tinggi. Bagi orang yang tak tahu sangat tentang komponen kereta mereka juga ada risiko untuk kena tipu.
Jadi janganlah jadi sebahagian daripada orang yang jadi mangsa kena tipu.
1. MINYAK HITAM
Minyak hitam jenis bukan sintetik perlu ditukar pada setiap 5,000km perjalanan ataupun selama tiga bulan. Kalau minyak digunakan jenis sintetik, waktu untuk ditukar adalah di mileage antara 7,500km hingga 10,000km.
2. PENAPIS MINYAK (OIL FILTER)
Oil Filter biasa perlu ditukar selepas 5,000km manakala oil filter sintetik ditukar apabila menjangkau 10,000km. Biasanya bila menukar minyak enjin, korang disyorkan juga tukar oil filter.
Ads
3. SPARK PLUG
Jadual penukaran spark plug tidak sekerap minyak hitam. Kalau ikut buku selenggaraan kereta, ia ditukar selepas 20,000km perjalanan. Tetapi, jika tidak ditukar ketika 30,000 atau 40,000km pun tidak menjadi masalah. Cuma, jika melebihi 40,000km electrode spark plug akan menipis maka spark plug perlu ditukar segera. Harga untuk empat biji spark plug biasanya di antara RM20 hingga RM25.
Hayat bateri kereta korang bergantung kepada cara penggunaan. Kalau pakai bateri jenis ‘free maintenance, anda tidak perlu isi air bila air bateri berkurangan. Tetapi harganya mahal sedikit daripada bateri biasa. Kalau bateri biasa yang selalu anda jaga dengan mengisi, ianya mampu bertahan sehingga dua tahun. kalau asyik lupa isi air sehingga menjadi kering, tak sampai enam bulan pun bateri boleh rosak.
Ads
Tip beli bateri: Bateri kereta pun ada yang cetak rompak. Jadi, berhati-hati. Nak selamat, beli jenama yang boleh dipercayai seperti Bosch atau Century.
5. TIMING BELT
Jadual menukar timing belt berlainan mengikut jenis kereta. Kereta Waja biasanya boleh bertahan sehingga 90,000km sementara Honda CRV pula sehingga 160,000km.
Jadi, korang hanya perlu menukar timing belt mengikut kenderaan yang korang pandu. Ramai yang tersilap-60,000km dah tukar sedangkan timing belt keretanya masih elok lagi.
6. AIR FILTER
Perlu ditukar setiap 20,000km.
Ads
7. ATF (Automatic Transmission Fluid)
Minyak ini sangat penting bagi kereta jenis AUTO. Dalam buku manual tertulis ia ditukar bila mencapai 20,000km. tetapi nak anjak kepada 30,000 pun tidak mengapa asalkan jangan lebih daripada itu. Pastikan jangan melebihi 30,000 tanpa ditukar kerana ia boleh menyebabkan kerosakan kepada auto gearbox yang bakal memerlukan belanja lebih besar.
8. GEAR OIL (KERETA MANUAL)
Minyak gear ini untuk anda yang pakai kereta manual (Tak perlu ATF). Ia boleh ditukar setiap 60,000km perjalanan.
9. BRAKE FLUID & POWER STEERING FLUID
Kalau rajin dan ada duit lebih sikit, tukar fluid baru setiap 60,000km.
10. RADIATOR COOLANT
Botol dengan cecair bewarna hijau. Sesuai ditukar coolant setiap 60,000km perjalanan. Kalau air radiator bewaarna jernih, guna air paip tak berapa bagus. jadi, gunakan coolant kerana ia akan memudahkan enjin untuk cepat panas dan tak mudah mendidih.
11. MINYAK GEAR
Kalau kereta manual, setiap 40,000km atau kurang 5 tahun, bolehlah tukar minyak gear ini. Juga boleh ditukar apabila saat menukar gear rasanya seperti agak ketat. Untuk kereta auto, minyak gear ATF perlu ditukar setiap 20,000km perjalanan.
12. WATER PUMP
Elok dibuat sekaligus apabila menukar timing belt buat kali kedua. Contohnya, anda menukar timing bel pertama kali pada 80,000km, kemudian pada 160,000km, bila nak buat tukar sekali water pump kerana untuk tukar water pump, timing belt perlu dibuka dahulu. Kebaikan melakukan kedua-dua perkara ini sekaligus ialah anda tidak akan dikenakan caj tambahan. Kira ‘satu harga’ sahaja.
Gentleman semua dah baca MASKULIN?
Download dekat
je senang
Perodua memperkenalkan kerusi keselamatan kanak-kanak Perodua ke pasaran tempatan.
Sempena pengenalan produk berkenaan, Perodua menawarkan kerusi tersebut pada harga pengenalan RM660 (bayi) dan RM780 (kanak-kanak). Promosi itu sah sehingga Perayaan Tahun Baru Cina 2018.
Selepas tamatnya tempoh itu, harga bagi kerusi keselamatan bayi ialah RM790 dan kanak-kanak RM980 seunit.
Kerusi keselamatan bayi direka bagi menampung berat sehingga 13kg dan tersedia dalam dua pilihan warna merah dan kelabu.
Manakala kerusi keselamatan kanak-kanak pula dapat menampung berat sembilan hingga 36kg dengan pilihan warna merah dan hitam.
Menurut Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Datuk Dr Aminar Rashid Salleh, pihaknya percaya produk yang ditawarkan itu adalah kompetitif.
“Pihak penasihat jualan dan servis akan menunjukkan cara pemasangan kerusi keselamatan kanak-kanak dengan betul demi ketenangan minda pemilik,” katanya.
Tambahnya produk itu ditawarkan pada harga mampu milik seiring dengan taqline Perodua memperkenalkan kereta pada harga kompetitif.
Dalam perkembangan sama, Perodua turut melancarkan kempen keselamatan bermatlamat menambahbaik tingkah laku pengguna jalan raya agar mematuhi peraturan asas jalan raya.
Gentleman semua dah baca MASKULIN?
Download dekat
je senang
Sebuah syarikat bumiputera, Ifcon Technology Sdn. Bhd. telah memperkenalkan perkhidmatan online SCRUT.
Perkhidmatan itu membolehkan orang ramai mendapat laporan asal dari Auction Japan terutamanya berkaitan kenderaan terpakai yang dieksport keluar dari negara Jepun.
SCRUT datang dari perkataan “scrutiny”, yang bermaksud kajian terperinci. Auction Japan pula ialah syarikat yang mengendalikan proses bidaan kenderaan terpakai Jepun dan ia memang menghasilkan laporan keadaan fikizal kenderaan sebelum ianya dibida.
Pembeli luar sukar dapat laporan asal
Untuk pembeli kenderaan recond, cara untuk mendapatkan laporan keadaan berkaitan kenderaan itu sukar untuk didapatkan dan hanya boleh dilakukan di Jepun, oleh agensi-agensi pembida.
Selalunya pembeli terpaksa percaya kepada jurujual, dan jurujual sendiri mengaku jumlah perbatuan yang ada pada kenderaan-kenderaan recond ini tidak begitu tepat.
Laporan kenderaan seperti Puspakom itu hanya mampu diakses oleh syarikat pembida berdaftar ketika sesi bidaan sahaja.
Laporan itu juga akan membantu klasifikasi tak rasmi kenderaan terpakai itu mengikut gred kesempurnaan – dari Gred A sehingga Gred E.
Pembeli Malaysia berpotensi ditipu
Masalah mula timbul apabila di Malaysia, pembeli tidak tahu status gred kenderaan secara rasmi dan tidak adil jika kenderaan Gred E dijual mengikut harga kenderaan Gred A.
Laporan yang dihasilkan oleh Auction Japan sangat lengkap – dari kedudukan calar pada badan kenderaan, dan keadaan kemalangan yang pernah berlaku pada kenderaan tersebut.
Dari apa yang kami lihat, di bawah ialah antara informasi yang akan anda terima berkaitan kenderaan recond Jepun yang diperiksa:
• Bulan dan tahun pendaftaran
• Nombor model dan varian
• Jarak perbatuan ketika dijual
• Pernah terbabit di dalam kemalangan atau tidak
• Jenis kemalangan (terbalik, terguling dan sebagainya)
• Enjin boleh dihidupkan atau tidak
• Tombol gear boleh digerakkan atau tidak
• Jenis kerosakan luaran akibat kemalangan
• Beg udara yang sudah meletup dan perlu diganti
• Puluhan gambar kenderaan
• Tempat terakhir kenderaan diservis
Untuk rakyat Malaysia yang mahu membeli laporan keadaan kenderaan terpakai Jepun ini, anda cuma perlu ke laman web SCRUT.my dan daftarkan diri anda.
Semakan jadi lebih mudah
Setiap laporan berharga 50 kredit dan kredit boleh dibeli menggunakan kad kredit atau debit (1 kredit bersamaan dengan RM1).
Masukkan nombor chasis kenderaan anda dan laporan akan dihantar melalu email kepada anda dalam tempoh 24 jam.
Versi SCRUT dalam bentuk aplikasi mobil untuk telefon pintar akan dilancarkan dalam masa terdekat ini.
Ifcon Technology percaya perkhidmatan ini akan mampu membantu industri recond negara untuk menjual kenderaan-kenderaan yang lebih bermutu tinggi dengan harga yang berpadanan.
Dari segi pengguna, mereka akan mendapat nilai yang setimpal dengan harga yang dibayar.
Sumber : Careta
Gentleman semua dah baca MASKULIN?
Download dekat
je senang
Mungkin dalam pemanduan, anda mungkin tak sedar yang tabiat biasa anda lakukan sebenarnya boleh merosakkan kereta.
Anda harus ingat, jika kotak gear, gear atau transmisi korang rosak memang boleh menelan belanja yang mahal untuk membaikinya.
Sebagai pemandu, tentunya anda ingin lakukan yang terbaik untuk melindungi bahagian kereta daripada rosak, sekali gus mengelakkan daripada mengeluarkan belanja yang mungkin jumlahnya boleh buat poket korang kering.
Jika anda tak mahu gear kereta auto korang rosak, elak lakukan 8 tabiat buruk ini
HIDUPKAN ENJIN DENGAN BETUL
Kebiasaannya kereta AUTO ada enam “step” gear. Sewaktu hendak menghidupkan enjin selepas dimatikan lebih enam jam,
a) On suis dahulu (jangan hidupkan) pastikan semua lampu panduan di meter menyala. Kemudian gerakan gear setiap step bermula daripada paling atas hingga ke paling bawah.
b) Kemudian gerakan gear setiap step bermula daripada paling atas hingga ke paling bawah.
c) Setiap step perlu berhenti selama dua saat.
d) Kemudian daripada paling bawah naik kan ke “N”, (pastikan brek tangan ditarik sekuat-kuatnya) dan hidupkan enjin. Biarkan gear di “N” sahaja sehingga anda menggerakkan kenderaan. Biarkan selama 5 minit jika 6 jam dan 10 minit jika 7 jam ke atas.
JAGA MINYAK HITAM
Minyak AUTO dan AUTO Filter hendaklah ditukarkan setiap 30,000 km atau 6 bulan (yang mana dulu). Ini amat penting dilakukan mengikut jadual. Sebenarnya kalau nak diikutkan AUTO filter perlu ditukar apabila 2 kali tukar minyak AUTO.
Tetapi lebih baik ditukar setiap kali anda menukar minyak AUTO, kerana mekanik akan buka semua takung minyak AUTO dan bersihkannya. Elakkan tukar minyak AUTO tanpa membuka takung minyak AUTO. Ini kerana hendak mengelak adanya air dalam takung minyak AUTO, jika dibiarkan terlalu lama ia boleh memudaratkan kotak gear.
Pastikan minyak AUTO dan filter yang digunakan tulen dan ianya menepati spesifikasi kenderaan anda. Elakkan mengguna barang tiruan kerana ia memberi kesan yang tidak bagus untuk jangka masa panjang.
Sewaktu hendak memulakan perjalanan, selepas anda berhenti di mana-mana sekalipun, mulakan dengan step “2” atau step kedua selepas “N”.
Selepas bacaan meter RPM mencecah 2000-2500 tukar kembali kepada “D” atau satu step di bawah “N”. Bila anda memulakan dengan 2 step kereta anda dapat bergerak dengan “sukarela dan penuh semangat. Bila kereta anda mulakan pergerakan dalam keadaan “terpaksa” lama kelamaan ianya akan memberi kesan yang tidak baik kepada kotak gear dan enjin.
ELAK KONDISI JALAN TERUK
Elakkan melalui jalan yang ada air bertakung terlalu tinggi atau meredah banjir. Jika terpaksa melalui juga pastikan dalam keadaan lancar atau “satu nafas” sahaja.
Jangan sesekali berhenti dalam air bertakung yang tinggi yang boleh terkena bahagian bawah enjin. Ini boleh menyebabkan pintu kotak gear anda dimasuki air dan seterusnya boleh menyebabkan minyak AUTO anda bercampur dengan air serta boleh menyebabkan ‘clutch plate’ anda terbakar.
JAUHI BUKIT
Elakkan daripada selalu mendaki bukit-bukit yang tinggi terlalu kerap (contoh: Genting Highland). Pastikan step-step gear yang ada digunakan dengan baik sewaktu menaiki bukit, sesuai dengan bacaan RPM kereta anda. Jangan paksa kereta anda mendaki bukit menggunakan step “D”.
Gunakan sepenuhnya dua step lagi yang ada di bawah step D, sesuai dengan ketinggian bukit tersebut atau bacaan RPM anda.
GEAR REVERSE
Elakkan guna gear reversed kereta anda dalam keadaan laju, jarak yang jauh atau terlalu kerap sangat. Gunakannya seminimum yang boleh. Penggunaan gear ‘reversed’ yang tidak betul boleh menyebabkan kotak gear anda cepat rosak.
USAH TERLALU AGRESIF & KASAR
Jangan terlalu agresif sewaktu hendak memulakan perjalanan kenderaan anda. Mulakan dengan perlahan-perlahan dan tambah kelajuan berperingkat-peringkat.
Jika anda mula dengan agresif bukan sahaja memberi kesan yang tidak baik kepada kotak gear malah juga dapat memberi kesan yang tidak baik kepada ‘timing belt’, Inilah salah satu punca ‘timing belt’ putus sebelum sampai waktu penukaran yang akan datang.
Gentleman semua dah baca MASKULIN?
Download dekat
je senang
Datuk Seri Bung Moktar Radin, figura politik Sabah yang sinonim dengan laungan “Radu Tatap Radu”, meninggal dunia meninggalkan legasi keberanian dan perjuangan rakyat yang akan kekal dikenang.