
Hilang Selera makan dan deria bau adalah simptom terbaru untuk gejala COVID-19 untuk pesakit yang tidak mempunyai simptom demam ataun batuk , hal ini telah di sahkan sendiri oleh Persatuan Ortorinolaringologi British.
Pakar-pakar berkata bahawa ia tanda-tanda baharu yang mungkin dipamerkan pesakit asimtomatik (orang yang tidak mempunyai demam atau batuk).
Hari pertama – Pesakit mengalami demam dan keletihan, sakit otot dan batuk kering. Sebahagian kecil mereka turut mengalami cirit-birit atau mual satu hingga dua hari.
Hari kelima – Pesakit yang lebih berusia atau mempunyai masalah kesihatan berkemungkinan akan mengalami kesukaran untuk bernafas (dyspnea). Gejala ini akan berlaku selepas dua hingga 14 hari selepas mengalami simptom demam, batuk dan sesak nafas.
Hari ketujuh – Pada masa ini pesakit yang menunjukkan tanda-tanda keletihan akibat dyspnea perlu dimasukkan ke hospital dan mendapatkan perhatian perubatan sekiranya keadaannya berterusan sehingga menyebabkan bibir atau wajah mereka kebiruan.
Hari kelapan – Pesakit yang mengalami kes-kes yang teruk akan menunjukkan tanda-tanda sindrom kesukaran pernafasan akut (ARDS) pada masa ini, di mana paru-paru tidak dapat memberikan oksigen yang mencukupi kepada organ penting badan.
Hari kesepuluh – Pesakit akan mengalami masalah pernafasan yang lebih teruk dan perlu dimasukkan ke unit penjagaan rapi.
Hari kedua belas – Pada tahap ini demam akan mula berkurangan, bagaimanapun pesakit akan mengalami batuk yang lebih lama.
*Analisis yang dilakukan Public Health England berdasarkan kes yang berlaku di Hospital Jinyintan dan Hospital Pulmonari Wuhan selepas 29 Disember dan 31 Januari.
Sumber: Sinar Harian
Cara Buat Burger Home Made Ala Burger ‘Big Mac’ Simple & Sedap, Perkongsian Lelaki Ini Dapat Lebih 76K

“wife sy skrg ni pelik sikit.. Dlu beliau peminat tegar burger McD. Tapi lepas je sy buat burger homemade ni, minat beliau terhadap McD kian memudar”
Bukan saja budak-budak, kita yang dewasa pun ada masanya teruja apabila dihidangkan makanan berunsur ‘fast food’ seperti burger dan nugget. Walaubagaimanapun, tapi kalau di rumah, bolehlah buat ikut selera masing-masing. Lebih puas hati dan berbaloi! Jimat pun jimat kan…..
Melalui perkongsian saudara Shafique Shahareen beliau kongsikan cara buat burger ‘homemade’ ala big mac versi beliau yang buat khas buat isteri yang gemar dengan burger ini . Memang mudah dan ‘simple’ resepi beliau!
Salam.. Cmne nk cite ye.. Ok cmni, wife sy skrg ni pelik sikit.. Dlu beliau peminat tegar burger McD. Tapi lepas je sy buat burger homemade ni, minat beliau terhadap McD kian memudar.. Ini yg merisaukan sy.. Bila kmi jalan depan restoran McD, beliau buat donoo je.. Slalunye dah melenting2 dah suh sggah.. Hrum.. Korang tgk la ye same2 bahan2nye kt bawah ni.. Khas untuk suami yang xde keje nk buat time cuti.. Daaa
Bahan-bahan : (perapan daging)
- Dua sudu lada putih or sulah
- satu sudu kecil lada hitam
- setengah ciub stok daging
- sesudu besar sos lea
- bawang putih
- bawang merah.
CARA BUAT BURGER ‘HOMEMADE’: LANGKAH DEMI LANGKAH
Ini langkahnya:
Cara Buat Sos:
- Mayo
- sos cili
- serbuk kari
- sos lea
Mudah, bukan? Terpulanglah nak bubuh ‘cheese’, salad, tomato, sos dan sebagainya, macam burger yang dibeli di kedai. Tapi kalau di rumah, bolehlah buat ikut selera masing-masing. Lebih puas hati dan berbaloi!
Sumber : Shafique Shareen
Han Byul Tampil Sebagai Duta Minuman Terbaru Gabungan Tradisi Tempatan & Korea, Per’l Yuzu

Pengaruh budaya popular dari Korea Selatan kini tidak lagi terhad kepada muzik, drama, filem atau program aneka ragam. Kini budaya masyarakat Korea seperti pemakanan juga sedikit sebanyak telah melebarkan pengaruhnya ke seluruh dunia termasuklah di Malaysia.
Kejayaan Korea untuk mengkesport budaya mereka ke luar negara merupakan satu perihal yang cukup mengagumkan. Terbaru minuman tempatan yang terkenal dengan produk kecergasannya. Power Root Berhad memperkenalkan minuman terbaru yang menggabungkan elemen tempatan dan juga tradisi Korea.
Minuman terbaru ini yang dilancarkan pada minggu lalu dikenali dengan nama Per’l Yuzu. Ia menggabungkan elemen pemakanan yang terbaik dari Korea dengan herba tradisional Melayu yang dipercayai turun-temurun telah dilancarkan hari ini.
Jenama Per’l merupakan produk mereka yang terkenal dengan minuman berunsurkan kacip Fatimah akan menyaksikan perkembangan istimewa apabila Per’l Yuzu diperkenalkan kepada orang ramai. Minuman ini sememangnya gandingan buah dan herba yang menakjubkan dari dua negara Asia Timur yang ulung. Dengan Per’l Yuzu, pengguna akan dapat menikmati khasiat buah Yuzu bersama-sama kacip Fatimah dan kolagen.
KHASIAT BAIK
“Kebanyakan rakyat Malaysia sudah mengetahui kehebatan kacip Fatimah dan kolagen dalam mengekalkan kecantikan dan kesihatan wanita tetapi ramai yang masih belum mengenali rahsia kebaikan buah Yuzu. Jika kacip Fatimah ialah ratu segala herba tradisional di Malaysia, buah Yuzu boleh dianggap sebagai raja segala buah di Korea.

“Sebenarnya, buah Yuzu mempunyai khasiat vitamin C yang tiga kali ganda lebih daripada buah lemon dan 10 kali ganda lebih banyak kalsium daripada buah epal. Walaupun buah Yuzu juga ditanam di negara China dan Jepun, buah Yuzu yang paling berkualiti datang dari Korea,” kata Pengerusi Bersama Power Root, Y.A.D Tengku Indera Pahlawan Diraja Tengku Dato’ Setia Putra Alhaj Bin Y.A.M Tengku Bendahara Azman Shah Alhaj.
Setelah menjalankan kajian dan penilaian pasaran, syarikat Power Root berjaya menghasilkan Per’l Yuzu. Ia adalah produk terbaru dibawah jenama Per’l, yang merupakan minuman-minuman berunsurkan kacip Fatimah pilihan utama dalam pasaran.
Tengku Dato’ Setia Putra Alhaj yakin bahawa Per’l Yuzu akan menarik perhatian segenap lapisan masyarakat Malaysia tanpa mengira bangsa, jantina dan umur serta memenuhi kehendak dan citarasa mereka.
DUTA JENAMA
Untuk mempromosikan minuman terbaru ini, syarikat Power Root telah melantik penyanyi dan pelakon sensasi Jang Han Byul sebagai duta jenama Per’l Yuzu. Lebih dikenali sebagai Han Byul, beliau ialah seorang artis Korea yang semakin popular di Malaysia dan sering muncul dalam rancangan-rancangan tempatan, terutamanya di Astro Ria.
Bintang Han Byul mula menyerlah apabila beliau muncul juara musim kedua program realiti, Big Stage, dengan lagu, Luka dan Bahagia, pada tahun 2019.
“Kami memilih Han Byul kerana perwatakan dan personaliti beliau yang sesuai dengan konsep dan objektif syarikat kami dalam memperkenalkan Per’l Yuzu kepada masyarakat umum,” ujar Tengku Dato’ Setia Putra Alhaj.
Syarikat Power Root akan menjalankan kempen iklan dan promosi secara besar-besaran selepas majlis pelancaran Per’l Yuzu hari ini. Iklan-iklan yang memaparkan Han Byul dengan Per’l Yuzu akan muncul dalam akhbar-akhbar utama, di kaca televisyen, melalui radio dan secara digital melalui Internet.
Jangan lupa untuk subscribe YouTube MASKULIN untuk seleksi video menarik seperti di bawah!
Telefon Pintar ‘Foldable’ Dijangka Menjadi Penanda Aras Evolusi Pasaran Mobil Global

Bagi anda yang sentiasa mengikuti perkembangan semasa pengenalan pelbagai telefon pintar di pasaran pasti perasan akan trend telefon pintar boleh lipat atau foldable yang diketengahkan. Boleh dikatakan setiap jenama pengeluar pasti berasa cukup gah dan berbangga dengan peranti foldable yang diperkenalkan mereka.
Apa tidaknya ia membuka jendela baharu bukan sahaja dari segi bagaimana pengguna mengaplikasikan penggunaan telefon pintar malah membukan pelbagai kemungkinan evolusi teknologi di masa akan datang. Salah satu jenama yang sentiasa melaungkan kehebatan teknologi foldable ialah Samsung.

Ketika lawatannya ke Indonesia baru-baru ini, Presiden dan Ketua Perniagaan Samsung Electronics MX (Mobile Expereince), TM Roh turut menyatakan keyakinannya tentang populariti segmen foldable dalam dunia telefon pintar di peringkat global.
STANDARD BAHARU
Jelasnya lagi, telefon foldable Samsung sebagai contohnya akan terus menampilkan teknologi terkini dan berusaha menjadi penanda aras standard dalam teknologi mobil.
“Foldable telah berjaya melakukan transformasi dan melakar semula pasaran telefon pintar. Sebagai pengeraju utama kategori telefon pintar ini, Samsung memberi fokus dan berjanji memberikan pengalaman terhebat kepada pengguna foldables.
“Kami juga akan terus memajukan dan mencipta pelbagai teknologi inovasi seperti penyediaan skrin yang lebih besar dengan menggunakan peranti kompak dan tahan lasak.
“Mengambil foto dan merakamkan video juga akan menjadi lebih senang dengan mode Flex, multitasking skrin berbeza dan juga penggunaan S Pen yang memberikan pengalaman lebih menarik,” tambahnya lagi.
Populariti telefon pintar boleh lipat juga dijangka akan terus meningkat. Pada tahun 2021, jumlah jualan global bagi segmen ini telah meningkat sebanyak empat kali ganda berbanding tahun sebelumnya. Ia melebihi jangkaan ramai sebanyak tiga kali ganda.
Kejayaan siri Samsung Galaxy Z juga dilihat memenuhi selera pelanggan menerusi dua model terkininya iaitu Galaxy Z Fold3 5G dan Z Flip3 5G dengan jualan pasarannya berada di luar jangkaan mereka sendiri.
PERANAN SERANTAU
Kira-kira sedekad lamanya Samsung telah memainkan peranan cukup penting dalam memberikan asas kepada generasi baharu dengan teknologi 5G menerusi kerjasama bersama penggubal dasar dan juga penyedia rangkaian di selurh Asia Tenggara.
Walaupun 5G belum lagi dapat diakses dan dinikmati secara sepenuhnya di rantau ini namun lebih ramai pengguna dapat merasai kehebatan sambungan yang cukup laju tersebut. Malah Samsung juga cukup yakin mereka akan menjadi pilihan utama pengguna di rantau Asai Tenggara dan juga Oceania serta global.
“Dengan memahami kehendak pengguna, kami mampu menyediakan peranti yang bukan sahaja mampu milik malah menyediakan pengalaman penggunaan peranti pintar terbaik. Disebabkan itulah kami akan meneruskan kepada fokus menambah baik dari aspek asas seperti ketahanan bateri, memori, prestasi dan juga kemampuan 5G,” jelas TM Roh lagi.
Samsung juga sedang giat melakukan kerjasama bersama komuniti inovatif seperti Generation17 dalam memperkasakan teknologi yang mampu membantu golongan muda untuk menyerlahkan kemampuan mereka.
Jangan lupa subscribe YouTube Maskulin!