bmw filem shorties
Pengarahnya, Ekin Kee Charles bersama Ketua Komunikasi Korporat BMW Group Malaysia, Sashi Ambi

Bagi pengikut industri seni filem, nama BMW Shorties bukanlah satu perkara asing. Pertandingan yang telah menyaksikan ramai bakat besar dalam bidang filem kreatif dicungkil. Baru-baru ini, BMW Group Malaysia menayangkan ‘RAMA RAMA’, sebuah filem hasil pembiayaan mereka yang dinukilkan oleh Ekin Kee Charles, pemenang utama BMW Shorties 2019.

Filem ‘RAMA RAMA’ mengisarkan tentang kisah seorang kanak-kanak perempuan membesar di sebuah perkampungan kecil di Sabah. Dengan merangkapkan kecantikan konvensional dari kaca mata kenaifan, ia mencabar para penonton untuk menilai semula standard mendefinisikan kecantikan.

filem nukilan biayaan
‘RAMA RAMA’. filem pendek biayaan,BMW, arahan Ekin Kee Charles.

Adegan yang diperinci serta persembahan hebat oleh barisan pelakon dari pelbagai latar belakang telah menyuntik nafas kepada karya ini, dan menguatkan lagi mesej yang Ekin ingin sampaikan – seperti yang dilihat dalam filem pendeknya sebelum ini yang berjudul PACE.

“Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada BMW Shorties kerana memberi peluang bukan sahaja menghasilkan sebuah filem pendek, malah peluang untuk menayangkannya di hadapan keluarga dan rakan taulan saya, serta veteran industri perfileman dan warga media.

“Saya juga bersyukur kerana memiliki rakan sepasukan yang sanggup bekerja keras bersama saya untuk mencapai matlamat kami dengan merealisasikan filem pendek ini. Lebih-lebih lagi ketika kita berdepan dengan situasi semasa yang benar-benar mencabar,” jelas Ekin.

nukilan filem shorties

IKLAN

Tambahnya lagi, “Sebagai pembikin filem, saya percaya filem pendek merupakan satu medium untuk mendekati isu-isu yang menyelubungi kehidupan kita, khususnya perspektif yang mungkin dilepas pandang.”

BACA: Rahsia Brad Pitt Tampil Awet Muda Walaupun Usia Sudah 57 Tahun

TAYANGAN DIGITAL

Tayangan ‘RAMA RAMA’ telah dibuat bersempena dengan BMW Shorties & Chill, iaitu acara Tayangan Digital BMW Shorties yang Sulung. Acara virtual ini, yang juga telah dihoskan di lokasi fizikal mengikut prosedur operasi standard yang ketat, telah menyajikan persembahan muzik, aneka aktiviti bersama alumni BMW Shorties, panel perbincangan, serta tayangan RAMA RAMA.

IKLAN

Sashi Ambi, Ketua Komunikasi Korporat BMW Group Malaysia turut berkongsi, “Sejak 14 tahun yang lalu, BMW Shorties telah berfungsi sebagai platform bagi pembikin filem dan kandungan digital yang sedang menempah nama untuk meluahkan kreativiti mereka – dan kami berbangga untuk menyambung kelangsungan inisiatif ini dalam dekad yang baharu.”

bmw filem shorties nukilan

Tambah beliau, “Kita telah menginjak masuk ke tahun 2021, dan kami berbesar hati kerana dapat menyaksikan pembikin filem serta kandungan digital mengatasi cabaran yang terbentang pada tahun lalu, dan kekal bingkas untuk menjurusi landskap dunia yang kian berubah.

IKLAN

“Menerusi BMW Shorties & Chill, kami meraikan semua individu yang berjaya menangani batasan dengan semangat jitu – Ekin Kee Charles juga merupakan antara individu ini, satu-satunya Pemenang Hadiah Utama BMW Shorties dari Sabah dan yang paling muda.”

TEMA BAHARU

BMW Shorties akan kembali pada tahun ini dengan tema, CHARGE – berbekalkan matlamat untuk memberi dorongan kepada bakat-bakat tempatan untuk menghadapi tahun 2021 setelah mengatasi segala cabaran yang ditempuhi tahun lalu.

shorties biayaa bmw group

Penyertaan akan dibuka semula kelak, dan para peserta dari tahun 2020 juga dibenarkan untuk menghantar semula filem pendek mereka jika perlu. Bagi mereka yang tidak sempat membuat penyertaan pada tahun 2020, anda juga boleh mengambil peluang pada tahun ini.

Maklumat lanjut mengenai BMW Shorties boleh didapati di laman web rasminya di www.bmwshorties.com.my atau laman Facebook di www.facebook.com/bmwshorties serta laman Instagram di www.instagram.com/bmwshorties.