Tidak dinafikan ramai yang memandu jauh akan mengambil keputusan untuk tidur dalam kereta jika sudah penat memandu.

Namun begitu amat bahaya jika pemandu dan juga para penumpang tidak ambil kisah tentang pemasangan aircond semasa kereta berhenti.

Ini kerana kes kematian dalam kereta yang berpunca daripada aircond bukanlah tidak pernah berlaku namun perbuatan itu sering dianggap remeh.

Baru-baru ini, seorang pengguna Facebook, Shazmir Roslan berkongsi status tentang bahaya tindakan itu dan semua pihak wajar pertimbangkannya :

Terkejut dapat tahu ada orang meninggal

Abang terkejut dapat tahu ada orang meninggal ketika berhenti berehat dan tidur dalam kereta..

Allahu Akbar.. sedih dapat tahu satu famili anak beranak tertimpa nasib sebegini.

IKLAN

Gambar gambar yang menunjukkan satu keluarga terjumpa meninggal terkujur sahajaa?… Allah.. Semoga Allah masukkan keluarga ini dalam orang orang yang beriman. amin…

Risau abang selalu tidur dalam kereta

RISAU WEYYY..! sebab abang pon selalu juga tidur dalam kereta lagi lagi kalau drive jauh ulang alik johor kl dan bila mengantuk memang abang terus singgah R&R untuk tidur.

Alhamdullilah abang sendiri masih bernasib baik tak terjadi nasib yang sama.

Ni ada kes orang meninggal dalam kereta sebab tidur dalam kereta sambil buka aircond. Niatnya nak tidur elak kemalangn jalan raya tapi lain pula yang jadii..

Punca orang boleh meninggal dalam kereta

IKLAN

Apa #sebab orang boleh #meninggal dalam kereta ni??

1. Bila engine & aircond hidup tapi kereta tak jalan, udara cuma circulate dalam kereta sahaja. Udara baru hanya akan mengalir masuk kereta dari luar bila kereta bergerak sahaja.

2. Kita ni manusia cuma hirup dapat udara 16% oxygen. Kalau kurang dari itu kita lemas dan pengsan. Kalau dah kereta kedap udara dan udara pon circulate dalam tuh je.. lama lama peratus oxygen akan berkurang dari 16% seleoas kita hembus ulang kali udara yang sama dan satu lagi darah kita pon tidak boleh terima udara kurang dari 16% oksigen yang boleh boleh bawa maut..

3. Dan ada satu tahap juga,kebocoran exhaust iaitu karbon monoksida masuk ke dalam kereta. Jika di biar kan lama lama gas karbon monoksida pon akan bertambah la . Kita pon ni hirup juga udara beracun yang hanya circulate dalam kereta….. bahaya gilee weyy..!!

IKLAN

Cara untuk elak daripada kejadian demikian berlaku

Bukalah kesemua cermin tingkat kereta sedikit. Kalau ada 4 cermin tingkap bukalah senang angin keluar masuk… lagi baik tutup engine & aircond juga. lama lama engine hidup pon boleh panas pula engine, kang terbakar la pula.. huhuhu

So korang kena lah hati hati, dan saling berpesan dengan ahli keluarga korang. Supaya kejadian ini tak berlaku. Suruh diorang ambil langkah langkah berjaga jaga..

Ni musim bulan ramadhan dan musim raya tak lama lagi, ramai orang balik kampung jauh jauh.. Dah penat berjaga malam dan bersahur nak memandu kereta lagi…

Abang doakan korang sentiasa selamat semasa memandu ni jauh jaun… insyaallah

Pls share berita ni pada keluarga tersayang

Kredit : Shazmir Roslan