Pemasangan lampu High intensity Discharged (HID) pada sesebuah kenderaan tanpa mematuhi spesifikasi adalah tidak dibenarkan.
Jika anda tetap mahu menggunakannya, anda harus menukar keseluruhan sistem whole-assembly lampu tersebut dengan mendapat akreditasi daripada badan yang diberi kuasa seperti SIRIM.
Hal ini kerana lampu HID merupakan lampu yang tidak menggunakan filament tetapi menggunakan Gas Xenon dan umum sedia tahu, cahayanya cukup terang
Kecerahan berganda
Kecerahan lampu HID ini mencecah dua hingga ke tiga kali ganda berbanding lampu biasa dan kesannya akan lebih dirasai oleh pemandu lain.
Akibatkan kemalangan
Oleh kerana cahaya yang dipancarkan terlalu cerah, pemandu lain akan silau dan penglihatan mereka jadi terbatas.
Selain menjadi ‘buta seketika’, pemandu lain juga boleh terbabas selain merempuh kenderaan lain tanpa sengaja sehingga berlaku kemalangan.
Patuhi undang-undang
Menteri Pengangkutan, Anthony Loke dalam sebuah persidangan di Dewan Rakyat mendakwa, banyak aduan diterima daripada orang ramai berkenaan penggunaan lampu HID ini.
Bagi beliau, mana-mana kenderaan yang menggunakan lampu HID yang dipasang secara aksesori retorit boleh diambil tindakan di bawah Kaedah 94 Kaedah-kaedah Kenderaan Bermotor (Pembinaan dan Kegunaan) 1959.
Denda tidak lebih RM2,000
Selain itu, bagi pengguna yang enggan mengikuti undang-undang yang ditetapkan, mereka boleh disabitkan bersalah dan didenda tidak melebihi RM2,000 atau dipenjarakan bagi tempoh tidak melebihi enam bulan di bawah seksyen 119 Akta Pengangkutan Jalan 1987.
Jadi berbaloikah sekiranya anda harus keluarkan duit sehingga tidak melebihi RM2,000 semata-mata untuk membayar kesalahan anda? Tidak, bukan?
Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
KLIK DI SEENI
Penarik Kereta Dilarang Bersifat Gangster, Jangan Mudah Serahkan Kunci Anda!
Persatuan pengguna islam Malaysia ada mengeluarkan satu kenyataan di social medianya baru-baru ini berkenaan dengan urusan tarik kenderaan.
Bukan lelaki je perlu tahu malah perempuan juga patut mengetahui pekara ini. Jadi ini dia beberapa pekara yang mesti anda ketahui dahulu sebelum anda menyerahkan kunci kereta anda.
Institusi Kewangan tidak dibenarkan untuk menyita kenderaan di mana pembayaran pinjaman telah dilunaskan 75% ke atas melainkan dengan perintah mahkamah yang sah.
Kenderaan yang terletak di dalam Kawasan rumah tidak boleh ditarik.
- Agen penarik kereta juga mestilah mempunyai kad autoriti Ejen Perolehan Semula (EPS) daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal pengguna
- Penarik kereta dilarang bersifat gangster atau melakukan kekerasan melampau.
- Kenderaan yang terletak di Kawasan awam tidak dibenarkan Tarik luar waktu 9.00 pagi – 9.00 malam.
- Pemilik wajib diberi masa yang mengcukupi untuk mengeluarkan barangan peribadi sebelum kenderaan ditarik.
- Si penarik kenderaan wajib mempunyai dan menunjukan kad pengenalan surat wakil kuasa dari Institusi Kewangan dan arahan penarikkan.
Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
KLIK DI SEENI
Cas Telefon Dalam Kereta Selamat & Bateri Kereta Tak Rosak, Jurutera Ini Ada Penjelasan!
Banyak kita baca beberapa kenyataan tentang adakah telefon bimbit kita selamat jika dicas dalam kereta. Ada yang mengatakan ia tidak selamat, namun ada juga yang memberikan pendapat yang berlainan.
Oleh itu, mari kita ikuti penjelasan lengkap jurutera ini iaitu Wan Amir yang dikongsikan melalui Facebook bagaimana tenaga elektrik berfungsi di dalam kereta serta kaedah selamat untuk melakukanya sedemikian.
Ikuti penjelasannya:
‘Charging’ Telefon Di Dalam Kereta Merosakkan Bateri Telefon?
Menurut beberapa artikel tempatan dan luar negara baru-baru ini ada menyatakan bahawa mengecas telefon mengguna USB dan Power Socket (Cigarette Lighter Point) di dalam kereta akan merosakkan telefon dengan alasan ianya berpunca DC power daripada bateri tidak stabil berbanding AC power yang kita guna di rumah.
Sebenarnya ia kurang tepat. DC sebenarnya lebih stabil berbanding AC cuma, efisiensi DC agak rendah kerana faktor losses berbanding AC.
Bekalan bateri kereta adalah 12V tidak menganggu cas bateri handphone kita malah ia tidak memberi kesan pun berbanding kaedah biasa.
Jika bekalan tidak stabil masakan ECU kereta dapat berfungsi dengan baik tanpa gangguan kerana ECU adalah “brain” kepada sesebuah kereta.
Sebelum saya terangkan dengan lebih dalam perkara ini kita fahamkan dulu formula V=IR.
Arus (Ampere) kita andaikan sebagai berapa besar batang paip air kat rumah kita.
Voltan pula kita andaikan berapa tekanan air di dalam paip tersebut.
Lagi besar paip maka lagi banyak air yang kita dapat. Begitu jugalah mengecas telefon, makin tinggi arus (ampere) makin cepat bateri telefon tersebut dicaskan.
Standard fuse untuk Power Point (Cigarette Lighter) ialah 12V dan 10A.
Boleh dikatakan cukup besar untuk menampung Input Handphone yang menggunakan cuma dalam 5V dan arus dalam 1.0A – 4.5A.
Persoalan stabil atau tidak mengecas telefon menggunakan USB port atau Power Point sudah terjawab. Malah kekuatan bateri kereta sudah mencukupi untuk menampung proses mengecas telefon tersebut.
Persoalan kedua ialah adakah ia tidak menjejaskan bateri kereta?
Penggunaan bateri handphone adalah terlalu kecil berbanding kapasiti bateri kereta dan tiada masalah untuk mengecas telefon semasa memandu.
Manakala semasa enjin kereta tidak hidup, kereta keluaran terbaru direkabentuk akan memutuskan bekalan bateri kepada USB dan Power Point maka tiadalah pengaliran cas berlaku.
Persoalan ketiga, kenapa proses cas telefon menggunakan USB port atau power point cukup perlahan?
Untuk makluman kebanyakkan kenderaan model terdahulu menggunakan USB port dengan kemampuan purata cuma 0.5A yang tidak bersesuaian dengan Input yang telefon terkini yang perlukan maka ia menjadi sangat perlahan dan telefon menjadi panas.
Di sini silapnya…kerana teknologi telefon terlalu pantas berbanding kereta. Handphone terkini menggunakan Ampere yang lebih besar berbanding handphone model terdahulu.
Bukan kerana bateri kereta ataupun sistem kereta yang tidak mampu membekalkan power tetapi USB port yang digunakan tidak bersesuaian.
Sama juga kes apabila menggunakan Power Point Charger, pastikan menggunakan power point yang berkemampuan arus (Ampere) yang tinggi serta bersesuaian dengan handphone kita.
USB port atau Power Point Charger ini tak ubah seperti Adapter Charger telefon kita di rumah.
Jika kita menggunakan adapter yang salah atau kurang sesuai ia akan cas sangat perlahan dan merosakkan telefon kita.
Begitu juga pemilihan Charger Handphone kereta mestilah bersesuaian, bukan tangkap muat, harga RM10 beli kat pasar malam dengan kemampuan cas cuma 1.0A atau kurang.
Antara faktor lain ialah kabel charger mestilah yang mampu menanggung arus seperti standard telefon kita.
Kesimpulannya…mengecas telefon di dalam kereta adalah selamat dan tidak merosakkan telefon sekiranya menggunakan charger dan kabel yang bersesuaian.
Tengok adapter original telefon anda..berapa Input Ampere yang diperlukan dan carilah Charger Telefon kereta yang mempunyai spesifikasi yang hampir sama dengan yang asal.
Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
KLIK DI SEENI
Jenis Servis Kereta DIY Yang Boleh Anda Buat Sendiri & Jimat Wang
Apa perkara pertama yang muncul dalam kepala anda bila sebut ‘servis kereta’?
MASKULIN percaya tak lain tak bukan ialah kosnya yang kadangkala agak tinggi. Bagi orang yang tak tahu sangat tentang komponen kereta mereka juga ada risiko untuk kena tipu.
Jadi janganlah jadi sebahagian daripada orang yang jadi mangsa kena tipu.
1. MINYAK HITAM
Minyak hitam jenis bukan sintetik perlu ditukar pada setiap 5,000km perjalanan ataupun selama tiga bulan. Kalau minyak digunakan jenis sintetik, waktu untuk ditukar adalah di mileage antara 7,500km hingga 10,000km.
2. PENAPIS MINYAK (OIL FILTER)
Oil Filter biasa perlu ditukar selepas 5,000km manakala oil filter sintetik ditukar apabila menjangkau 10,000km. Biasanya bila menukar minyak enjin, korang disyorkan juga tukar oil filter.
3. SPARK PLUG
Jadual penukaran spark plug tidak sekerap minyak hitam. Kalau ikut buku selenggaraan kereta, ia ditukar selepas 20,000km perjalanan. Tetapi, jika tidak ditukar ketika 30,000 atau 40,000km pun tidak menjadi masalah. Cuma, jika melebihi 40,000km electrode spark plug akan menipis maka spark plug perlu ditukar segera. Harga untuk empat biji spark plug biasanya di antara RM20 hingga RM25.
BACA: Amal 8 Perkara Ini Agar Gear Kereta AUTO Tahan Lama
4. BATERI KERETA
Hayat bateri kereta korang bergantung kepada cara penggunaan. Kalau pakai bateri jenis ‘free maintenance, anda tidak perlu isi air bila air bateri berkurangan. Tetapi harganya mahal sedikit daripada bateri biasa. Kalau bateri biasa yang selalu anda jaga dengan mengisi, ianya mampu bertahan sehingga dua tahun. kalau asyik lupa isi air sehingga menjadi kering, tak sampai enam bulan pun bateri boleh rosak.
Tip beli bateri: Bateri kereta pun ada yang cetak rompak. Jadi, berhati-hati. Nak selamat, beli jenama yang boleh dipercayai seperti Bosch atau Century.
5. TIMING BELT
Jadual menukar timing belt berlainan mengikut jenis kereta. Kereta Waja biasanya boleh bertahan sehingga 90,000km sementara Honda CRV pula sehingga 160,000km.
Jadi, korang hanya perlu menukar timing belt mengikut kenderaan yang korang pandu. Ramai yang tersilap-60,000km dah tukar sedangkan timing belt keretanya masih elok lagi.
6. AIR FILTER
Perlu ditukar setiap 20,000km.
7. ATF (Automatic Transmission Fluid)
Minyak ini sangat penting bagi kereta jenis AUTO. Dalam buku manual tertulis ia ditukar bila mencapai 20,000km. tetapi nak anjak kepada 30,000 pun tidak mengapa asalkan jangan lebih daripada itu. Pastikan jangan melebihi 30,000 tanpa ditukar kerana ia boleh menyebabkan kerosakan kepada auto gearbox yang bakal memerlukan belanja lebih besar.
8. GEAR OIL (KERETA MANUAL)
Minyak gear ini untuk anda yang pakai kereta manual (Tak perlu ATF). Ia boleh ditukar setiap 60,000km perjalanan.
9. BRAKE FLUID & POWER STEERING FLUID
Kalau rajin dan ada duit lebih sikit, tukar fluid baru setiap 60,000km.
10. RADIATOR COOLANT
Botol dengan cecair bewarna hijau. Sesuai ditukar coolant setiap 60,000km perjalanan. Kalau air radiator bewaarna jernih, guna air paip tak berapa bagus. jadi, gunakan coolant kerana ia akan memudahkan enjin untuk cepat panas dan tak mudah mendidih.
11. MINYAK GEAR
Kalau kereta manual, setiap 40,000km atau kurang 5 tahun, bolehlah tukar minyak gear ini. Juga boleh ditukar apabila saat menukar gear rasanya seperti agak ketat. Untuk kereta auto, minyak gear ATF perlu ditukar setiap 20,000km perjalanan.
12. WATER PUMP
Elok dibuat sekaligus apabila menukar timing belt buat kali kedua. Contohnya, anda menukar timing bel pertama kali pada 80,000km, kemudian pada 160,000km, bila nak buat tukar sekali water pump kerana untuk tukar water pump, timing belt perlu dibuka dahulu. Kebaikan melakukan kedua-dua perkara ini sekaligus ialah anda tidak akan dikenakan caj tambahan. Kira ‘satu harga’ sahaja.
Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
KLIK DI SEENI