Hari keenam.

Perintah Kawalan Pergerakan sudah hampir seminggu. Dan kerajaan kini turut mengerahkan anggota tentera bagi membantu pihak polis untuk memantau keadaan.

Seperti mana yang kita tahu, arahan ini bukanlah perintah berkurung. Kita masih boleh keluar tetapi biarlah untuk hal yang betul-betul mendesak sehaja. Dan setiap keluarga juga digalakkan hanya ketua atau wakil sahaja keluar untuk membeli barangan dapur.

Jika anda perlu keluar, belilah stok makanan yang boleh bertahan sekurang-kurangnya seminggu. Usahlah keluar kerap kali keana ia tidak membantu kerajaan dalam menangani penularan wabak Covid-19.

Bagi MASKULIN, sekarang inilah waktu paling sesuai untuk kita semua amalkan diet ‘suku, suku, separuh’. Selain boleh berjimat-cermat pada waktu hampir kritikal ini, ia juga memberikan faedah kesihatan luar biasa kepada kita.

Lagipun bila berada di rumah anda pasti jarang melakukan aktviti boleh membakar kalori, bukan?

Diet ini bukanlah asing lagi kerana ia turut dipromosikan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia sejak sekian lama.

IKLAN

Tapi apa yang anda faham tentang diet ini?

Diet Suku Suku Separuh!

Sebenarnya istilah ini bukanlah satu perkara yang baru. Dan ia telah terbukti telah membantu ramai orang untuk menurunkan berat badan.

Kehebatan diet ini juga menyaksikan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) turut mempromosikannya sebagai cara diet paling baik.

KONSEP DIET

Jadi apakah yang sebenarnya dimaksudkan dengan Diet Suku Suku Separuh? Ia sebenarnya tidak susah untuk difahammi. Maksud ‘suku suku separuh’ itu merujuk kepada jumlah makanan dalam kelas berbeza yang perlu anda makan di atas pinggan.

IKLAN

Bayangkan pinggan berbentuk bulat dan bahagikan kepada tiga bahagian dengan portion suku-suku-separuh.

Ilustrasi: Kementerian Kesihatan Malaysia

PORTION DIET

Untuk suku pertama ialah jumlah nasi atau roti yang mewakili karbohidrat. Suku yang kedua pula diisi dengan sumber protein seperti ikan, ayam, daging atau kekacang. Manakala untuk yang separuh dan paling banyak disi dengan sayur dan buah.

Dalam kenyataan KKM yang pernah dikeluarkan pada Ogos 2017 mengatakan bahawa seseorang boleh mengelakkan masalah obesiti jika mengamalkan diet ini secara berterusan. Malah, KKM juga pernah melancarkan kempen #SukuSukuSeparuh pada tahun 2017 dan ia juga pernah tular di laman media sosial.

IKLAN

Jadi ini bukanlah satu diet yang popular semata kerana ia diamalkan oleh artis atau selebriti. Tetapi inilah diet yang paling berkesan dan terbukti boleh anda cuba untuk menurunkan berat badan.

Untuk mendapat impak lebih besar anda juga dinasihatkan untuk meninggalkan minuman bergula dan lebihkan minum air kosong.

Antara menu contoh diet suku suku separuh yang boleh anda ikut

NASI BUKAN MUSUH

Menerusi diet ini jelas terbukti bahawa nasi bukanlah musuh utama diet anda. Cuma apa yang perlu anda lakukan ialah menjaga jumlah nasi yang diambil setiap kali makan. Usahlah terlalu mengikut hawa nafsu sangat.

Antara teknik lain berksesan untuk memastikan diet seperti ini memberikan hasil yang baik ialah berhenti makan sebelum kenyang. Ini juga merupakan amalan orang-orang tua untuk kekal awet muda dan elak perut boroi.

Lebih baik anda makan banyak kali dalam sehari tetapi dalam portion yang sedikit. Jika anda ingin melihat hasil lebih baik gantikan nasi putih dengan nasi beras perang atau brasmathi. Untuk roti pula pilihlah roti darijenis wholegrain.

Buat anda yang ada keazaman untuk menurunkan berat badan bolehlah memulakan diet pada hari ini. Jaga portion makanan, anda pasti berjaya!