Bagi kaum isteri yang suka masak, mesti mereka mencari petua dapur yang boleh memudahkan urusan masak mereka. Petua dapur ini penting agar isteri dapat menghidangkan makanan yang sedap untuk suami dan anak-anak.

Namun bukan isteri sahaja yang perlu tahu tentang petua dapur ini. Kaum lelaki terutamanya mereka yang suka memasak juga perlu tahu petua dapur tidak kira sama ada lelaki bujang ataupun berkahwin.

Nak pula kalau dapat suami yang rajin masuk dapur dan memasak, mesti isteri tersenyum lebar. Sekurang-kurangnya boleh saling tolong-menolong membantu urusan memasak di dapur. Tak kurang juga buat lelaki bujang, petua dapur ini dapat mempercepatkan urusan mereka ketika memasak.

Jadi bagi anda tidak kira lelaki atau perempuan yang masih kekurangan ilmu dalam hal-hal memasak dan urusan di dapur ni, apa kata hadam 17 petua dapur yang dikongsikan seorang tukang masak yang berpengalaman luas dalam bidang masakan bernama Ayue Jalal.

Semoga dengan adanya petua-petua dapur ini, urusan memasak anda lebih lancar dan sempurna. Selamat mencuba!

Tips mykitchen;

1. Nak kupas bawang merah untuk elak pedih mata: rendam bawang dalam air garam 5-10 min lepas tu dah boleh membawang tanpa rasa sedih

2. Nak elak ikan goreng melekat kat kuali; panaskan minyak goreng 2,3 keping asam keping then baru goreng ikan like a boss tak payah pakai helmet sebab minyak juga takkan terpercik

3. Nak sambal merah sedap cantik; masak lada lama + gunakan gula merah

IKLAN

4. Nak buat rendang gunakan bawang kecil dari bawang besar, sebab bawang besar boleh buat makanan cepat basi

5. Kalau masak tapi masakan tu terlalu masin sebab terlebih garam, cara nak kurang kan rasa masin tu letak lah kentang sampai masak, rasa akan kurang masin nya.. tak caya cuba lah

6. Nak simpan tomato supaya tomato tak cepat busuk/lembik, simpan dalam bekas bertutup jangan basuh tomato tu tau…nak masak br basuh

7. Daging nak cepat empuk, rebus sekali sudu kecil dalam rebusan, bukan sudu plastik.. gila kau

IKLAN

8. Merangup kan timun untuk buat jelatah timun, potong siap2 timun tu, rendam dalam air kapur sirih, lps tu bilas…kesan nya timun rangup walaupun berejam simpan, selalu mak buat sebab menu nasi minyak ada jelatah timun

9. Nak elak nasi cepat basi, cuci beras bersih2, masak masak nasi letak 2,3 cubit garam… nasi boleh tahan lama, satu lagi nak elak nasi mentah renjis kan air garam atas nasi tu, balik2 kan nasi tu dan tutup sampak berwap.

10. Nak simpan taugeh untuk kekalkan segar, rendam dalam air garam simpan dlm pt ais

11. Nak kopek telur selepas direbus, lps rebus sejuk kan dulu telur, rendam dalam ais batu, nak buka kulit telur boleh pakai gigi je, semudah abc..

12. Nak dapatkan ayam goreng yang sedap, tumbuk lumat 2,3 ulas bawang putih utk setengah ekor ayam, lumur garam dan kunyit… masak sampai garing, ayam grg lebih sedap/garing

IKLAN

13. Nak merangup kan ayam goreng hendak lah mengoreng ayam dengan perah sebiji asam limau nipis ke dalam minyak, melompat lah sekejap kemudian masukkan ayam

14. Nak nasi lemak cepat masak, masukkan sebatang garpu atau sudu ke dalam periuk nasi yang bakal di masak. Biarkan di dalam beras sehingga nasi masak. InsyaAllah nasi lemak cepat dimasak.

15. Nak simpan tahu supaya tahan lama, rendam tahu dalam air panas sampai dah sejuk, lepas tu baru boleh simpan dalam peti ais, simpan berhari2 masih elok lagi tahu tu… so anda pun baru tahu hari ini

16. Kadang-kadang terbubuh banyak air sehingga sup menjadi cair. kureng lah..nak memekatkan sup mak masukkan sedikit kentang rebus yang dilecek… sup lebih sedap/pekat tau

17. Kisarkan garam biasa di dalam blender sehingga beberapa minit. Buat setiap bulan. mata pisau blender akan kekal tajam, tak yah beli baru ye.

** gambar selfie sendiri, kat atas motor nampak ganas tapi kat dapur rupa haii macam makcik senah lah sikit…rajin betul menaip hari ini, kongsi pengalaman sebab da masuk 4 tahun kehidupan sebagai tukang masak di dapur …sekian