Lakukan Senaman Ini Untuk Mantapkan Otot Paha & Betis, Buat Di Rumah Pun Boleh!

3868

Ramai orang selalu terlupa nak buat senaman di bahagian bawah badan iaitu paha dan betis hingga membentuk badan seakan-akan kon aiskrim. Atas tegap, tapi bahagian bawah keding!

Jadi, MASKULIN nak kongsi tip senaman untuk mantapkan bahagian paha dan betis sepertimana yang telah anda lakukan pada bahagian atas badan. Ia juga boleh dilakukan tanpa menggunakan dumbbell.

Anda dinasihatkan untuk melakukan senaman ini sebanyak dua kali seminggu untuk mendapatkan hasil yang diimpikan.

BACA: 3 Step Efektif Untuk Naikkan Otot Tubuh Dengan Cepat Sekali Gus Dapat Bakar Lemak

1. Menjengket

Cari permukaan yang tingginya 4 inci dari tanah. Letakkan bahagian hadapan kaki dan tinggalkan separuh di bahagian belakang sedikit. Tekan tumit kaki ke bawah sebanyak 15-20 kali untuk lengkapkan 1 set. Ulangi sekurang-kurangnya 2 set.

2. Lunge Pulses

Berdiri tegak dan majukan kaki kiri ke hadapan. Gunakan berat badan sebagai beban untuk menekan bahagian betis. Lakukan rutin ini sebanyak 15 kali untuk 1 set. Pastikan kaki anda turun 90 darjah untuk mendapatkan kesan yang mantap. 

BACA: Lelaki Kongsi Tip Joging Perlahan Cara Betul Untuk Elak Cepat Penat & Tapak Kaki Sakit!

3. Senaman Daki Bukit

Mula-mula, turunkan badan kepada posisi senaman out push up. Naikkan kaki kanan ke dalam secara 90 darjah. Selepas itu tukar kepada kaki kiri. Ulangi step ini dalam masa seminit dan kelajuannya mengikut kemampuan anda.

4. Senaman Tali Skipping

Senaman ini memfokuskan otot pada bahagian betis. Namun tanpa kita sedar, ia boleh membuatkan kita berpeluh seperti tengah melakukan senaman kardiovaskular. Sebagai permulaan, anda boleh set kepada 1 minit seberapa banyak yang anda boleh lakukan. Cuba tingkatkan jumlah masa untuk hasil yang lebih memberangsangkan.

BACA: 4 Teknik Senaman Kaki Yang Mudah Untuk Lelaki Ikut Kalau Nak Dapat Kaki Super Seksi

5. Regangan Bahagian Bawah

Perasan tak workout betis rasanya seperti anda sedang berlari? Untuk menutup sesi senaman bahagian betis ini, anda mesti melakukan regangan bahagian bawah untuk meredakan semula otot yang sudah dilenjan sebelum ini. Ia juga penting untuk melindungi otot anda daripada kecederaan yang tidak diingini.