Bukan wanita saja yang kena tahu cara simpan sayur ni. Lelaki yang dah kahwin termasuk yang bujang pun kena ambil tahu cara simpan sayur agar kekal segar walaupun lepas seminggu.

Bagi yang bekerja, sesuai praktikkan cara simpan sayur sebegini seperti yang dikongsikan Maryam Salleh. Senanglah sikit anda ataupun orang rumah nak masak nanti. Semoga cara simpan sayur ini memudahkan lagi kerja-kerja dapur anda.

BACA: Dr Zubaidi Kongsi 10 Barang Yang Tak Perlu Simpan Dalam Peti Sejuk, Sila Alert!

TIPS SIMPAN SAYUR KEKAL SEGAR DAN TAHAN LAMA

Sebelom ni kan bila beli sayur dan terus simpan dalam peti ais tahan dua tiga hari jer, pastu kompom jadi buruk la, berair la dan cepat busuk. Maklum lah takde ilmu pengurusan yang betul. Hehehe. Akhirnya saya jumpa cara yang berkesan dan dah seminggu sayur yang di simpan masih kekal segar cam baru beli di pasar.

Caranya:

1. Basahkan tisu dan jadikan pelapik di dalam bekas. Sediakan bekas yang berpenutup untuk simpan sayur.

IKLAN

2. Jangan basuh sayur yang nak di simpan. Just potong sahaja dan masukkan ke dalam bekas. Masa nak masak baru basuh.

3. Setiap bekas tu ngam ngam untuk sekali atau dua kali masakan.

IKLAN

4. Kemudian tutup bekas dan simpan di dalam peti ais. Selepas seminggu pun kalian akan dapati sayur tersebut masih kekal segar seperti baru di beli.

IKLAN

BACA: 5 Jenis Buah & Sayur Yang Boleh Bantu Singkir Perut Boroi

Plastik ni murah jer, beli terus byk2. Boleh simpan byk brg ooii. Ada mcm2 size. Suka hati kalianlah nk beli yg bulat atau letak, kecik atau besar smua ada di NSK.

Mungkin cara setiap orang tak sama, tapi kalau kalian nak cuba cara saya buat ni silakan, dan tolong SHARE dengan rakan-rakan yang lain ilmu ini. Semoga ramai dapat manfaat.