Hajat di hati mahu kurus tapi tak sedar rupanya masih tidak boleh tinggal tabiat buruk. Patutlah berat susah nak turun. Sebenarnya nak buang lemak dalam badan ini impaknya macam korang pergi berperang. Punyalah susah tapi kalau ada kesungguhan nampaklah hasilnya nanti.

Ternyata lemak antara kandungan di dalam badan yang sukar untuk dihapuskan. Ditambah lagi dengan rutin dan tabiat buruk yang korang lakukan setiap hari, makin bertimbunlah lemak di dalam badan.

Macam-macam cara korang dah cuba tapi masih tak kurus-kurus. Mungkin 6 tabiat buruk ini menjadi punca berat korang susah nak turun. Check it out!

1. Selalu stres

Hormon kortisol yang keluar ketika stres boleh merangsang nafsu korang makan lebih banyak. Bila stres, hormon ni akan melambatkan lagi metabolisme dan membuatkan lemak dalam perut makin terkumpul. Chill bro, jangan stres stres!

IKLAN

2. Selalu berjaga malam

Berjaga malam memang ramai yang lelaki suka. Ada kajian mendapati, kurang tidur boleh meningkatkan hormon rasa lapar dan menurunkan hormon kenyang. Malah kajian juga membuktikan, tidur kurang daripada empat jam sehari akan menyebabkan obesiti. Mana tak berat susah nak turun kalau dah malam-malam makan. Betul tak?

3. Banyak ambil makanan masin & berlemak

IKLAN

Makanan berlemak yang terkumpul dalam badan akhirnya boleh menjadi lemak degil. Garam yang diambil berlebihan pula boleh mengakibatkan hipertensi dan cecair akan terkumpul dalam badan. Kalau nak ikutkan selera tekak makan makanan yang sedap-sedap, alamatnya memang susahlah berat badan korang nak turun.

4. Makan tak kira tempat

Tabiat yang ini pun susah lelaki nak tinggalkan. Sambil tengok tv atau sambil mengadap komputer, sambil itulah korang sumbat makanan dalam mulut. Akhirnya tak sedar berapa banyak yang dah korang makan, selain korang tak dapat menikmati makanan dengan sebaiknya. Ini akhirnya membuatkan korang rasa lapar lagi walaupun korang sudah makan.

IKLAN

5. Malas nak bergerak

Bila perut sudah kenyang, mulalah korang malas nak bergerak. Apa salahnya sambil bekerja, korang lakukan senaman ringan seperti regangan kaki dan tangan. Bukan lama pun, hanya ambil masa lima minit setiap satu jam. Kalau tak pun, selepas satu jam bangun dan berjalan sekitar pejabat. Sekurang-kurangnya korang boleh membakar kalori daripada duduk diam tak buat apa-apa.

6. Jarang ambil produk tenusu

Yogurt bebas lemak, keju atau susu sangat jarang lelaki makan jika nak dibanding dengan wanita. Korang perlu tahu, produk tenusu seperti ini mempunyai lemak yang rendah dan mampu mengusir 70 peratus lemak dari tubuh. Khasiat kalsium daripada susu mampu membakar lebihan lemak di tubuh. Jadi banyakkan minum susu lepas ni!