siapa sangka kegunaannya
Foto: freepik - www.freepik.com

Mouthwash, juga dikenali sebagai ubat kumur atau cecair kumur merupakan bahan yang digunakan oleh kita setiap hari untuk membantu mencuci dan menghilangkan bau mulut. Kebanyakan cecair kumur ini datang dengan bauan yang wangi yang bertindak sebagai ejen pencuci. Siapa sangka cecair ini banyak kegunaannya.

Cecair kumur juga digunakan oleh ramai orang dari semasa ke semasa untuk pastikan mulut sentiasa berbau wangi.

Tapi tahukah anda selain bertindak sebagai cecair kumur, ia juga boleh digunakan untuk beberapa kegunaan lain terutama ketikaterdesak atau berada dalam kecemsasa. Kali ini MASKULIN ingin kongsi kelebihan menggunakan cecair kumur untuk pelbagai tujuan lain.

Designed by upklyak / Freepik

1. Hilangkan Bau Bawah Lengan

Tuangkan sedikit Listerine ke atas bebola kapas atau kain putih dan sental ketiak korang. Listerine akan menghilangkan bau tengik korang tu dan memberikan bau yang lebih segar. Barulah bini korang suka kena peluk selalu. Pasti tak sangka bukan?

2. Kurangkan Kegatalan Gigitan Serangga

Sapukan sedikit Listerine ke kawasan yang kena gigitan serangga seperti semut atau nyamuk. Ia membantu melegakan kegatalan dan mengelakkan kesan gigitan tadi daripada menjadi lebam. Kalau gatal nak kahwin lain, jangan sangka cara ini berkesan.

IKLAN

BACA: Wanita Ini Bawa Definisi Awet Muda Sebenar, Usia 53 Tapi Nampak Macam 23 Tahun!

3. Basmi Kuman Di Tandas

Listerine bukan hanya boleh basmi kuman di dalam mulut, tetapi juga di mangkuk tandas korang. Tuangkan sedikit Listerine dan sental mangkuk tandas tadi dengan berus. Kuman mati, mangkuk tandas korang pun berbau wangi. Jangan sampai korang teruja nak cium mangkuk tandas tu pula nanti, naya.

4. Bantu Hilangkan Kelemumur

Basahkan rambut dengan sedikit air, kemudian tuangkan Listerine secukup rasa ke atasnya. Urut dan usap Listerine tu ke seluruh bahagian rambut hingga terasa kedinginannya. Syoknya. Balut kepala dengan kain tuala selama 20 minit. Selepas itu, bilas kembali rambut korang. Lebih jimat daripada korang bayar treatment for scalp kat salun.

IKLAN

5. Kutu Di Bulu Haiwan

Ramai penggemar kucing yang mengalami masalah kutu di bulu haiwan peliharaan mereka. Boleh campurkan Listerine dengan air dan spray ke bulu kucing tersebut. Selain itu, boleh juga dicampurkan dengan syampu mandian untuk digunakan ketika memandikan kucing tersebut. Confirm bertempiaran lari kutu tu nanti mengalahkan Usain Bolt.

6. Membersihkan Muka Berjerawat

Jika korang dah beli macam-macam pencuci muka mahal tetapi jerawat korang tak hilang-hilang, jangan korang sental dengan kertas pasir terus. Cuba korang guna Listerine pula. Sapukan sedikit ke seluruh muka setiap pagi dan malam. Jerawat-jerawat degil tu akan mengecut dan hilang. Barulah berbeza rupa kau dengan jalan berturap.

7. Basmi Kuman Di Berus Gigi

Korang selalu berus gigi untuk hilangkan kekotoran dan kuman di gigi, tapi bagaimana kalau berus yang korang gunakan tu pula berkuman? Tuangkan sedikit Listerine ke dalam gelas dan rendamkan berus gigi korang tadi selama 2-3 jam untuk mematikan segala kuman tu. Barulah korang boleh gunakan tanpa was-was.

IKLAN

8. Bersihkan Skrin

Spray sedikit Listerine ke atas kain dan sapukan ke atas skrin TV atau monitor komputer korang. Dijamin segala habuk dan kesan cap jari akan hilang sekelip mata. CSI Las Vegas pun takkan berjaya sabitkan korang dengan sebarang kes.

9. Hilangkan Bau Busuk Tong Sampah

Jika korang memang malas nak basuh tong sampah di rumah tu dan korang tak suka bau sampah yang busuk, ambil kain yang tidak di pakai dan rendam dengan sedikit Listerine. Kemudian tutupkan tong tersebut dengan meletakkan kain tadi di atasnya. Listerine tadi akan menyerap bau tersebut.

10. Melegakan Masalah Kaki Anda

Tuangkan Listerine ke dalam besen dan campurkan sedikit air dan cuka putih. Rendamkan kaki korang selama 30 minit ke dalam besen tersebut. Segala kulat dan kuman yang menyebabkan kaki korang berbau busuk dan bercagu tu akan hilang. Kulit kaki pun akan lebih cantik dan sihat.

Jangan lupa untuk follow IG Maskulin dan tinggalkan komen!