8 Jenis Pantang Larang Yang Orang Tua Selalu Pesan, Pernah Tak Anda Dengar?

230

Siapa pernah kena tegur dengan orang tua pasal pantang larang yang tak masuk akal? Orang Melayu ni bukan sahaja kaya dengan budaya, malah kaya juga dengan pantang larang yang kadang-kadang tak tahu kesahihannya. Namun, ada maksud tersirat yang berkaitan dengan budaya Melayu dari ke semua pantang larang yang tak masuk akal tu.

1. Jangan menyanyi dekat dapur, nanti kahwin dengan orang tua

 

Anak dara selalu dapat ayat macam ni, setiap kali kita nak jadi Siti Nurhaliza, pasti kita akan ditegur oleh orang tua. Sebenarnya tak sopan untuk seorang perempuan ‘melalak’ di ruang dapur. Tak sopan dengan budaya kita. Siapa yang degil jugak tu, anda kahwin dengan orang tua tak?

2. Dilarang kencing atas busut, dikatakan buruk kemaluan

Kaum Adam diluar sana tu pernah tak kencing merata? Sebenarnya orang tua tak nak anda kencing bersepah, kerana itu pantang larang ini tercipta.

3. Makan setempat, kalau pindah nanti kahwin ramai

Ini kebiasaan yang kita dengar. Kalau pergi kenduri atau makan di kantin sekolah, sekali dah melekap dekat satu tempat tu, anda dilarang sama sekali untuk beralih tempat. Ada sebab kenapa orang tua cakap cakap macam tu, kan tak sopan kalau makan pindah randah ni.

4. Jangan makan waktu senja, nanti semangat padi akan hilang

Tujuan pantang larang ini bertujuan untuk makan semeja bersama iaitu selepas solat Maghrib. Dengan cara ini akan mengeratkan tali selaturahim sesama ahli keluarga.

5. Jangan potong kuku waktu malam, nanti rezeki lokek

Zaman dahulu kan tak ada elektrik, lampu hanya bergantung pada lilin sahaja. Kalau terhiris jari macam mana? Kerana itu, orang tua menghalang anda dari memotong kuku waktu malam.

6. Jangan duduk atas bantal, nanti bisul

Bantal zaman dahulu dibuat dari kekabu, dan dijahit sendiri oleh nenek moyang kita. Bekas dari duduk kita itu boleh mengundang jahitan terputus. Dah tahu dah kenapa nenek marah korang?

7. Jangan mengintai orang mandi, nanti ketumbit

Anak bujang mana yang tak nakal? Semua pernah lalui zaman nakal kan? Orang tua punya stail ni, kalau nak melarang kena menggunakan kuasa mengugut. Kalau sekadar nasihat biasa, tak jalan punya.

8. Jangan makan leher ayam, nanti kepala teleng masa naik pelamin

Sebenarnya leher ayam merupakan bahagian paling sedap. Orang tua create pantang larang ni sebab mereka nak menikmati leher ayam tersebut. Jadi, siapa yang bujang tu, boleh tengok jelah. Namun menurut saintifik pula, leher ayam merupakan bahagian yang dicucuk untuk mempercapatkan proses tumbesaran ayam. Agak merbahaya untuk kesihatan, jika anda rajin makan bahagian ini.

Jadi, ada tak salah satu pantang larang ni yang korang buat, menjadi kenyataan? Ataupun korang memang seorang yang mendengar kata?

Tinggalkan Komen