Pada ketika ini boleh dikatakan hampir kesemua jenama fesyen gergasi dunia sudahmula sedar akan kepentingan dan kesedaran terhadap alam sekitar. Setiap tahun terlalu banyak pakaian yang terbuang begitu sahaja lalu menjadi penyumbang kepada sisa buangan. Inisiatif mesra alam perlu diperhebatkan dan itulah yang ingin dilakukan oleh UNIQLO menerusi programnya, RE.UNIQLO.

Menariknya, kempen RE.UNIQLO merupakan sebuah inisiatif untuk mengumpul pakaian lama jenamanya. Ia lanyas ditukar dan diberikan ‘nafas baru’ yang boleh digunakan semula. Ini merupakan salah satu usaha daripada jenama asal Jepun ini untuk sedikit sebanyak membantu mengurangkan sisa buangan industri pakaian dan fesyen.

Inisiatif Mesra Alam & Kitar Semula Menerusi RE.UNIQLO

Bersempena dengan itu pada 26 Oktober 2020, koleksi Recycled Down Jackets akan dilancarkan di Malaysia sebagai salah satu inisiatif pertama kempen ini. Keseluruhan koleksi jaket yang diperkenalkan ini telah dihasilkan daripada lebih 620,000 jaket terpakai yang dikumpulkan di Jepun sejak bulan September tahun lalu.

IKLAN

Tambahan lagi, UNIQLO turut bakal melancarkan inisiatif sama dengan menggalakkan pengguna untuk menderma dan menyumbangkan pakaian terpakai di lebih 21 buah pasaran global termasuklah Malaysia. Ia bermula pada 12 Oktober lalu di kesemua outletnya.

MEMPROMOSIKAN KITAR SEMULA

Sebagai sebuah jenama gergasi, UNIQLO dilihat cukup komited untuk menghasilkan pakaian yang bersifat lestari. Ini terutamnanya dengan menggunakan material kitar semula dan mengurangkan penggunaan bahan industri dalam proses pembikinan.

IKLAN

RE.UNIQLO merupakan usaha besar jenamanya dalam usaha memperkasakan inisiatif All-Product Recycling yag telah dimulakan sejak tahun 2006.

Inisiatif Mesra Alam & Kitar Semula Menerusi RE.UNIQLO Inisiatif Mesra Alam & Kitar Semula Menerusi RE.UNIQLO

IKLAN

Projek terbaharu mereka ini dilihat sebagai bukti usaha bersunungguh-sungguh dalam aspek kitar ‘recycling, reusing dan reducing’. Langkah kitar semula ini dipercayai mampu mengurangkan sisa buangan industri, pelepasan gas karbon monoksida dan penjimatan bahan semula jadi.

Kempen peringkat global yang dijalankan oleh UNIQLO ini menyaskikan mana-mana pelanggan yang menyerahkan pakaian terpakai UNIQLO Down (item lelaki dan wanita sahaja) akan memerima baucar RM30 yang boleh digunakan untuk setiap pembelian RM300 ke atas.

Jangan lupa follow Instagram MASKULIN untuk update terhebat lelaki terkini.

Gentleman semua dah baca MASKULIN?
Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.

KLIK DI SEENI