Tidak dapat dinafikan bentuk pengangkutan utama dan paling popular di negara kita adalah dengan menggunakan kereta. Terdapat pelbagai faktor yang menjadikan kereta seagai medium pilihan ramai.
Salah satu alasan yang sentiasa digunakan adalah disebabkan cuaca yang panas dan juga hujan. Namun untuk perjalanan yang dekat atau bersifat satelit seperti di dalam kampus universiti penggunaan kereta mungkin boleh dikurangkan.
Di antara inisiatif menggalakkan perjalanan bebas kereta adalah dengan menggunakan medium pengankutan seperti e-skuter. Inilah yang diperkenalkan oleh Beam Mobility dalam mempromosikan perjalanan bebas kereta di kalangan generasi muda.
Terbaru, Beam Mobility telah menjalinkan kerjasama dengan beberapa universiti di Malaysia begi menyediakan e-skuter Beam untuk digunakan di dalam kampus seluruh negara.
Dengan sokongan dari URBANICE, Beam Mobility kini boleh didapati di sembilan buah universiti iaitu:
• Universiti Sains Malaysia Penang (USM)
• Universiti Teknologi Mara (UiTM) Perak
• Universiti Teknologi Mara (UiTM) Terengganu
• Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sabah
• International University of Malaya-Wales (IUMW)
• EduCity Iskandar
• Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Kuala Lumpur
• Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS)
• Universiti Malaysia Pahang
Ads
LEBIH BANYAK
Mereka turut menjangkakan akan lebih banyak universiti lain turut mengguna pakai e-skuter Beam pada tahun ini. Dengan angka tunggangan melepasi 1,000 di seluruh universiti di seluruh negara ia dilihat cukup positif.
Dengan kehadiran Beam di kampus-kampus ini, warga universiti, pelajar, dan juga pensyarah kini boleh menggunakan e-skuter Beam dengan mudah untuk perjalanan antara bangunan fakulti, dewan kuliah, kemudahan sukan dan riadah serta bangunan kediaman.
“Kami menyasarkan untuk mengurangkan penggunaan ruang yang digunakan oleh kereta dengan menyediakan lebih banyak e-skuter di kawasan kampus, dan meletakkannya secara strategik di tempat yang senang dan mudah diakses.
Ads
“E-skuter mengambil ruang parkir yang jauh lebih kecil berbanding kereta, dan itu membolehkan kami menangani isu ruang tempat letak kereta yang terhad di dalam kampus,” jelas Pengurus Besar Beam Mobility Malaysia, Justin Tiew.
Dengan e-skuter kongsi Beam yang diletakkan di lokasi utama di dalam dan sekitar kampus-kampus ini, pelajar boleh menunggangnya ke mana-mana dengan selamat dalam hanya beberapa minit sahaja tanpa perlu menghidupkan kereta atau mencari tempat letak kereta.
KADAR BERPATUTAN
Selain itu, pada kadar bayaran semasa yang berpatutan iaitu RM0.60 seminit, ia merupakan mod pengangkutan yang lebih menjimatkan kos untuk pelajar dalam jangka pendek dan panjang.
Ads
Sebagai contoh di EduCity Iskandar menyaksikan penggunaan e-skuter Beam cukup aktif dan meluas. Dengan kawasan kampus seluas 305 ekar ia menjadikan mod perjalanan lebih tangkas dan mudah.
“Kehadiran Beam sejajar dengan usaha SDG sebagai sebuah bandar pendidikan yang menyokong inisiatif teknologi hijau. Kami berharap dengan tawaran baharu ini, komuniti kami dapat menikmati ekosistem dan gaya hidup kampus ideal yang ditawarkan oleh EduCity,” jelas Pengarah Operasi EduCity Iskandar Malaysia Sdn Bhd., Prof. Dr Sakina Sofia Baharom.
Pengenalan e-skuter kongsi Beam di universiti adalah satu contoh usaha penyedia perkhidmatan dalam menyediakan perkhidmatan mobiliti mikro bagi mengurangkan beberapa tekanan pemilikan kereta terhadap pelajar dan dewasa muda.
E-skuter Beam dapat mengisi jurang ketersambungan ini dengan mudah, menukarkan 30 minit berjalan kaki kepada 5–10 minit tunggangan e-skuter, menyebabkan masa berulang-alik dapat dikurangkan dengan ketara semasa menggunakan pengangkutan awam.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Tanyalah mana-aman orang terutamanya lelaki. Di antara perkara paling mengujakan ialah bila penasihat jualan menghubungi anda bahawa kereta sudah sampai dan akan anda terima.
Ia satu perkara yang cukup menyeronokkan apatah lagi jika kereta itu sudah lama anda tunggu hingga berbulan-bulan lamanya. Tapi di sebalik keterujaan anda itu jangan pula anda main terima macam itu saja ya.
Ada beberapa perkara penting perlu anda periksa sebelum terima kereta baru daripada penasihat jualan. Berikut MASKULIN kongsikan beberapa checklist penting yang boleh anda gunakan bila nak ‘pick up’ kereta baru.
BAHAGIAN LUARAN
Walaupun kereta anda masih baru keluar kilang namun terdapat juga sedikit risiko bahagian luarannya mungkin ada kesan kemek atau calar. Perkara ini biasanya mungkin berlaku semasa kereta dalam transit ke lokasi anda.
Perhatikan bahagian luaran dan berjalanlah mengelilingi kereta melihat kondisinya dengan teliti. Anda juga boleh periksa kualiti kerja cat yang mungkin ada sedikit kecacatan. Jika ada ajukan segera rungutan anda kepada pihak pengedar.
Selepas periksa bahagian luar anda boleh teruskan kepada bahagian dalam. Masuk ke dalam ruang tempat duduk kereta bahagian depan dan periksa kondisi papan pemuka, tempat duduk, kotak simpanan, ruang letak botol air dan juga bahagian panel kawalan aircond dan audio. Selain itu perhatikan juga pada bahagian cermin sama ada ada kesan retak atau calar.
Pemeriksaan kereta baharu pada bahagian enjin ini bukanlah terlalu terperinci. Tetapi lebih kepada melihat takat minyak dan air pada komponen tertentu. Anda harus pastikan kandungan minyak enjin, coolant, minyak brek dan air pengelap cermin terisi pada tahap yang penuh.
Lihat juga bahagian bawa bonet depan untuk pastikan tiada sebarang kebocoran yang berlaku. Hidupkan enjin dan jika ada gegaran ganjil sila ambil perhatian. Ekzos juga tidak seharusnya mengeluarkan asap berwarna hitam.
PENGHAWA DINGIN
Cara terbaik nak pastikan aircond berfungsi dengan baik ialah buka dan tengok berapa lama ruang dalaman kabin boleh sejuk. Jika ruang dalaman kabin ambil masa terlalu lama nak sejuk mungkin ada masalah pada sistem penghawa dingin.
ELEKTRIKAL
Periksa komponen menggunakan tenaga elektrik dengan baik. Pasang dan periksa kesemua lampu sama ada pada bahagian luaran mahupun dalaman. Walaupun kecil terdapat risiko berlaku kerosakan pengdawaian akibat gigitan haiwan seperti tikus ketika kereta dalam simpanan di kilang mahupun ketika transit.
TAYAR
Kereta baharu yang mungkin lama diletakkan secara statik boleh mengakibatkan berlakunya ‘flat spots’. Ia boleh mengakibatkan tayar menjadi mudah rosak dan tidak tahan lama. Periksalah kondisi tayar dengan teliti.
Kereta baru anda tidak seharusnya mempunyai jumlah bacaan odometer yang tinggi. Jika kurang daripada 100km mungkin boleh diterima. Namun jika lebih, anda perlu dapatkan penjelasan daripada penasihat jualan mengapa bacaannya tinggi.
PANDU UJI
Walaupun anda mungkin sudah melakukan pandu uji sebelum membelinya namun lakukanlah sekali lagi apabila menerimanya. Lakukan pemanduan jarak dekat dan rasai sendiri jika ada sesuatu yang tidak kena.
DOKUMENTASI
Akhir sekali lakukan pemeriksaan dokumentasi. Pastikan nombor casis, nombor enjin dan maklumat penting pada kereta sama seperti dokumen yang anda terima.
Semoga perkongsian ini memberikan manfaat kepada anda. Jangan lupa subscribe YouTube MASKULIN!
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Apabila membincangkan kesesakan trafik di Malaysia, ramai yang secara automatik membayangkan Kuala Lumpur sebagai bandar paling sibuk.
Namun, berdasarkan laporan tahunan TomTom Traffic Index 2024 oleh syarikat teknologi navigasi TomTom, George Town di Pulau Pinang kini mencatat rekod sebagai bandar paling sesak di Malaysia.
Menurut data, pemandu di George Town mengambil masa purata 26 minit 36 saat untuk perjalanan sejauh 10 kilometer, dengan kadar kesesakan mencecah 40%.
Foto : Berita Perak
Ini bukan sahaja menjadikan George Town mendahului bandar lain di Malaysia, malah menempatkannya di kedudukan ke-73 dalam senarai bandar paling sesak di dunia.
Kota Bharu Tempat Kedua, Kuala Lumpur Jatuh Ke Tangga Kelima
Sementara itu, Kota Bharu, Kelantan mencatat masa purata 22 minit 30 saat bagi perjalanan 10 kilometer, menjadikannya bandar kedua paling sesak di negara ini dengan kadar kesesakan 34%.
Apa yang mengejutkan, Kuala Lumpur, yang sering dikaitkan dengan kesesakan lalu lintas ‘teruk’, hanya berada di tangga kelima.
Statistik menunjukkan pemandu di ibu negara mengambil masa purata 17 minit 26 saat untuk perjalanan sejauh 10 kilometer, dengan kadar kesesakan sebanyak 28%.
Lapan Bandar Paling Sesak di Malaysia
Berikut adalah senarai lengkap lapan bandar paling sesak di Malaysia bagi tahun 2024 untuk perjalanan sejauh 10 kilometer:
Senarai ini memberikan gambaran jelas mengenai tahap kesesakan di bandar-bandar utama negara, sekaligus menjadi rujukan penting bagi pelan perancangan infrastruktur pada masa akan datang.
Maklumat ini boleh membantu mereka dalam membuat keputusan berkaitan perjalanan harian, terutamanya bagi yang tinggal atau bekerja di kawasan-kawasan ini.
Mengurangkan kesesakan bukanlah tanggungjawab satu pihak sahaja, tetapi memerlukan usaha bersama antara kerajaan, komuniti dan pengguna jalan raya untuk mewujudkan sistem trafik yang lebih cekap dan mesra pengguna.
Sumber : Siakap Keli
Jangan lupa subscribe atau follow YouTube dan TikTok MASKULIN untuk video-video WYB menarik seperti di bawah.
@maskulinmyCabaran dalam dunia content creator memang tak dapat dielakkan, apatah lagi bila content banyak tapi masa tak cukup! #maskulin #majalahmaskulin #fyp♬ original sound – Maskulin
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Baru-baru ini MASKULIN sempat mengikuti Media Day untuk acara automotif terbesar di negara iaitu Malaysia Autoshow 2023. Ia merupakan acara yang cukup dinanti-natikan oleh peminat serta pemerhati industri automotif negara dan juga negara serantau.
Pelbagai jenama automotif mengambil bahagian dan menggunakan peluang ini memperkenalkan jentera-jentera serta teknologi terbaharu mereka. Salah satu yang paling menarik perhatian MASKULIN ialah persembahan dari BMW Motorrad.
Dan tidak dinafikan salah satu jentera yang paling menonjol ialah skuter mobiliti urban pertama diperkenalkan mereka iaitu BMW CE 04.
Menurut Ketua Komunikasi Korporat dan Kelestarian BMW Group Malaysia, Sashi Ambi berkata, “BMW Group Malaysia terus mengorak langkah dalam gagasan visi elektrifikasinya bagi Malaysia.
“Kami telah mengepalai usaha mobiliti berelektrik dengan penyebarluasan portfolio kenderaan elektrik dan juga rangkaian fasiliti pengecasan kami – memudahkan mobiliti yang Lestari dan Bertanggungjawab memenuhi keperluan perjalanan jauh.”
“Pada masa yang sama, bagi perjalanan berjarak pendek dalam kawasan bandar pula, impak mobiliti bebas emisi adalah amat signifikan, kerana faktor kepadatan sebuah bandar merupakan penyumbang utama dalam perihal emisi.
“Sebuah solusi yang menggandingkan revolusi dan juga evolusi, BMW CE 04 dengan elegannya memadankan reka bentuk yang menawan serta daya keterhubungan pintar, membuktikan keupayaan inovasi kami sebagai peneraju dalam industri ini,” tambahnya lagi.
TEKNOLOGI TERCANGGIH
Menjadi kemuncak usaha Mobiliti Elektro yang berusia 50 tahun lamanya termasuk Mobiliti Urban yang berusia hampir 30 tahun, skuter berkuasakan elektrik oleh BMW Motorrad ini memuatkan teknologi-teknologi yang tercanggih berlatarkan rangkaian pemacu yang kompak.
Pacuan elektriknya yang inovatif membekalkan kuasa dan jarak operasi yang cemerlang, membolehkan pengguna menavigasi bandar dan kawasan urban dengan begitu mudah.
Kedudukan unit penstoran tenaga yang rendah menjadikan aspek pengendalian dan dinamisme jentera ini lebih handal, menjamin pengalaman tunggangan yang lancar dan memuaskan.
Secara ringkas, BMW CE 04 baharu melambangkan kebebasan dan keseronokan urban yang sebenar, tapi dengan cara yang halus.
Dengan pelan pembiayaan yang disediakan oleh BMW Group Financial Services Malaysia, pemilikan BMW CE 04 baharu bermula daripada RM728.00 sebulan (berdasarkan anggaran pembiayaan Balloon Financing sebanyak 80% bagi tempoh 4 tahun).
Para pemilik juga boleh menikmati aneka faedah tambahan menerusi program-program yang terunggul seperti Inklusif Minyak Enjin Premium, Inklusif Servis dan Lanjutan Waranti daripada BMW Motorrad Malaysia. Maklumat lanjut mengenai program-program tersebut boleh didapati di https://www.bmw-motorrad.com.my/en/service/service-inclusive.html.
Harga runcit (atas jalan, dengan Waranti 3 Tahun serta Program Bantuan Tepi Jalan 3 Tahun oleh BMW Motorrad Malaysia, tanpa insurans) BMW CE 04 baharu ialah RM 59,500.00.
Jangan lupa subscribe YouTube MASKULIN!
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.