Kebiasaannya kita akan basuh telur dahulu sebelum menyimpannya di dalam peti sejuk agar tahi ayam yang melekat pada kulit telur dapat dibersihkan. Namun ada juga yang berpendapat, telur tidak perlu dibasuh kerana ia akan merosakkan telur.

Jadi, mana satu cara yang betul? Adakah telur perlu dibasuh dahulu sebelum simpan ataupun tidak?

Dr. Kamarul Ariffin Nor Sadan perjelaskan kekeliruan ini menerusi entri di laman Facebooknya. Jom baca perkongsiannya ini.

BACA: Selain Baik Untuk Kesihatan, Makan Putih Telur Juga Boleh Buat Badan Mudah Kurus!

“Doktor, betul ke kalau nak telur tak cepat rosak, jangan cuci telur tu?”

Macam-macam pendapat, ada yang kata basuh dulu sebelum simpan sebab nak elak pencemaran dari tahi ayam. Ada pula yang kata jangan basuh dulu sebab nanti telur cepat rosak.

Mana yang betul? Jom lihat penjelasan pada kedua-dua pendapat ini.

IKLAN

JANGAN BASUH SEBELUM SIMPAN

Kalau kalian nak tahu, semasa proses bertelur ayam keluarkan sejenis cecair dikenali sebagai egg bloom atau cuticle.

Ianya umpama protective layer yang melitupi liang-liang di seluruh permukaan telur untuk elak kemasukan kuman ke dalam telur, selain bantu kekal kelembapan dengan cara mencegah air dari meruap keluar dari kulit telur.

Jika basuh sebelum disimpan protective layer ni akan menipis / hilang. Inilah asas kepada pendapat yang tak galakkan telur dibasuh sebelum disimpan.

Tapi… kalau ada najis pada kulit telur, takkan nak simpan terus? Kotor dan berkuman, kan?

BASUH SEBELUM SIMPAN

Najis dan kulit telur boleh tercemar dengan kuman seperti Salmonella, dan ia boleh berpindah kepada makanan lain yang disimpan dalam peti sejuk.

Walaupun peti sejuk berada suhu yang rendah (4°C ke bawah) yakni bebas dari zon suhu bahaya (5°C-63°C), kita tetap perlu beringat!

Pada suhu itu, kuman tidak mati. Mereka hanya dorman(kurang aktif). Maka, kerosakan pada telur boleh berlaku walaupun pada kadar yang rendah.

Jadi perlu basuh buang najis pada kulit telur agar bersih dan tiada kontaminasi silang. Kalau simpan di luar pula, telur lagi akan cepat rosak.

BACA: Nak Berat Badan Cepat Turun, Makan Telur Ikut 12 Cara Masak Kreatif Ini!

⚠️AMALAN MANA YANG BETUL?

Tak usah gaduh-gaduh. Dua-dua betul dan boleh diamalkan. Kita ambil sikap diplomatik dan dasar terbuka. Kahkahkah macam politik pulak!

Kalau ada tahi yang jelas kelihatan, basuhlah telur-telur yang tercemar itu terlebih dahulu. Kita pun tak mahu peti sejuk kita dicemari kuman.

Tak perlulah sental kuat-kuat kulit telur tu sampai hilang semua protective layer-nya. Sekadar hilangkan najis. Kemudian simpan dalam bekas bertutup.

Bila nak memasak nanti, beri keutamaan pada telur yang telah dibasuh dahulu kerana ia lebih berpotensi dimasuki kuman dan rosak.

Telur yang tidak dibasuh sebelum simpan, hendaklah dibasuh sebelum digunakan. Nak sental sampai berkilat pun tak apa, asalkan tak guna wax kereta suami kalian. Hehe.

✅ Oh ya! Pastikan masak telur dengan sempurna untuk elakkan keracunan.

Semoga bermanfaat!

Dr. Kamarul Ariffin Nor Sadan