Tahu tak, kesilapan besar lelaki pada hari ini adalah terlalu selesa membiarkan perempuan hidup berdikari dan menguruskan hidupnya seorang diri. It’s good for them but not healthy for the relationship, I tell you.

Perempuan zaman sekarang mampu memandu sendiri ke mana hala tuju yang dia ingin tuju. Beli barang keperluan di pasar raya sendiri. Makan seorang diri among the crowds. Menguruskan emosinya sendiri. Either menangis bawah shower atau seronok makan kek depan televisyen sendiri dan kamu pula langsung tidak bertanya tentang rutinnya kerana kamu fikir tidak banyak beza dengan rutinnya setiap hari. Kamu sibuk memenuhi kekosongan jiwa di media sosial, smartphone application atau game daripada mengambil tahu kekosongan pasangan sendiri.

Sama ada kewujudan kamu disedari atau tidak, it’s same. Sampai satu tahap, dia akan fikir semua benda boleh buat. Jadi apa guna ada kamu lagi?

Boleh dikatakan ramai wanita yang cantik dan bijak masih lagi single di luar sana. Apa sebabnya?

  1. MEREKA TIDAK TAKUT UNTUK HIDUP SENDIRI
    Wanita bijak tidak mahu buang masa mencari lelaki yang tidak setia. Mereka tak takut hidup sendiri dan tahu kebahagian yang diinginkan.
  2. TAHU APA YANG DIINGINKAN
    Setiap wanita punya senarai keinginan dan itu menjadi pedoman hidup. Wanita akan mencari lelaki sesuai dengan kriteria yang ada dalam senarai impian.
  3. TAK PERLU LELAKI UNTUK MEMUDAHKAN GAYA HIDUP
    Kalau dulu, wanita sangat bergantung pada lelaki. Namun kini tidak lagi. Wanita sudah semakin bijak dan mereka tidak takut jika hidup tanpa lelaki.

4.BERANI BERI PENDAPAT
Perempuan yang berdikari selalu menyuarakan pendapat dan isi hati semasa dalam perbincangan supaya orang tahu apa yang ingin dikatakan. Jadi hasilnya perbalahan dalam berbincang lebih baik dari bergaduh selepasnya kan? Tidak hairan la dalam perhubungan mereka yang berdiakri terlihat lebih matang dan lebih lama bertahan. Mereka tidak gentar dalam menyuarakan pendapat masing-masing supaya apa yang tersirat yang ingin dikatakan akan terbuka sesama sendiri tanpa berselindung lagi.

4. TIDAKBERPURA-PURA
Perempuan yang berpura-pura dalam perhubungan terlihat lebih bersifat tidak matang sebab ingin menarik perhatian pasangannya supaya lebih mengambil berat dengan nya. hal ini menyebabkan lelaki kurang gemar dan memilih perempuan yang tidak berpura-pura kerana bagi mereka itu adalah tanda tahap kematangan dan berdikari nya seseorang perempuan itu.

IKLAN

5.SANGAT MATANG
Perempuan seringkali dikatakan bersifat keanak-anakan. Namun tidak pada sesetengah perempuan yang berdikari kerana mereka ini kelihatan lebih matang dalam mengendalikan perhubungan mereka dan sentiasa berfikir lebih matang supaya sesebuah perhubungan itu bertahan lebih lama . Sebab itu lelaki yang lebih muda sukakan mereka yang matang kerana seringkali terlihat berdikari dan senang mengendalikan emosi mereka semasa dalam proses perhubungan yang lebih jauh.

6.BOLEH BUAT SEMUA SENDIRI
Perempuan yang sering kali keseorangan dalam melakukan banyak perkara kelihatan lebih berdikari kerna mereka mampu melakukan hal yang ingin dilakukannya seorang diri tanpa mengharapkan sesiapa menemaninya kemana sahaja yang dituruti. Hal ini akan menyenangkan hati seorang lelaki tanpa rasa risau untuk meninggalkan pasangan mereka melakukan hal-hal yang perlu melakukan sendiri ataupun perkara yang tidak mampu ditemani. Kerana mereka yakin pasangan mereka lebih selesa melakukan hal-hal nya sendiri tanpa mengharapkan belas kasihannya berteman sekali.

  1. BIJAK BERGAUL DAN SANGAT BERKEPIMPINAN
    Wanita yang pandai bergaul dan menyesuaikan diri mempunyai nilai lebih di mata lelaki. Wanita tersebut tahu menghadapi orang yang lebih tua dan cara berhadapan dengan orang yang lebih muda.Bersedia dengan setiap kemungkinan. Kalau dia bawak anda pergi makan, tunjukkan kesopanan anda.Apabila berhadapan dengan suasana yang baru, wanita tersebut tidak gentar malah cepat menyesuaikan diri. Dia mudah di ajak ke mana saja dan tidak kekok samada di bandar atau di kampung.

PEREMPUAN YANG TIDAK PANDAI BERDIKARI 

1.TERLALU MENDESAK DALAM BANYAK HAL
Wanita jenis ini ialah mimpi ngeri bagi hampir semua lelaki. Wanita jenis ini selalu merungut dan kerap menyatakan dengan jelas betapa dia seolah-olah terdesak untuk berkahwin. Apa yang menakutkan lelaki tentang wanita jenis ini ialah lelaki selalunya tidak dapat mengenal pasti sikapnya sehinggalah berada bersama di dalam sebuah perhubungan.

Pada mulanya, wanita ini kelihatan amat berdikari dan yakin pada diri sendiri. Walau bagaimanapun, bila dia berada dalam sesuatu perhubungan dan berasa selamat, sifat ‘keinginannya yang mendesak’ mula dimanifestasikan. Dan selalunya perempuan seperti ini berpotensi jadi ‘queen control’. kerana mereka sering kali terlebih berfikir negatif terhadap pasangan mereka dan selalu ‘check’ fon pasangan masing-masing sehingga merimaskan hati lelaki. tidak salah jika lakukan semua itu namun berbatas la kerna kamu hanya sekadar teman wanita sahaja dan bukannya isteri seumur hidup bersumpah setia.

IKLAN

TIP: Ironiknya, wanita seperti ini kadangkala sebenarnya melakukan sesuatu yang baik dalam membolehkan lelaki melihat sesetengah sifatnya dengan cepat pada awal perhubungan, yang mana itu adalah juga merupakan ciri keterbukaan yang lelaki inginkan. Namun demikian, terlalu awal secara jelas menampakkan keinginan supaya lelaki mengisi segala kekosongan dalam hatinya sehingga seolah-olah mendesak lelaki berkahwin sedangkan perhubungan berada pada peringkat yang terlalu awal akan menakutkan lelaki.

2. SELALU INGIN BERSAMA KEMANA SAHAJA
Perempuan memang dikenali sebagai kaum yang lemah, tak semestinya perlu sentiasa bergantung kepada lelaki semata-mata. Umur semakin meningkat, jadi kematangan pun perlulah seiring juga. Sikap yang terlalu keterbergantungan membuatkan lelaki mudah bosan. kerana lelaki sering kali ingin melihat perempuan yang disayangnya itu boleh membawa diri sendiri ataupun tidak.


Dalam perhubungan, pastikan ada ‘give and take’.Barulah satu perhubungan itu adil bagi kedua-dua pihak. Sekuat-kuat lelaki, jangan ingat mereka tidak ada sifat manja. Mereka pun manusia juga. Jadi, berpada-pada lah meluahkan atau mengekspresikan kemanjaan masing-masing.

Kadang-kadang penyakit orang perempuan ni, apabila terasa kecil hati atau terluka, mulalah nak hebohkan satu dunia yang lelaki ini lelaki itu jahat. Malah ada yang spesies mula nak ‘seduce’ laki lain.

IKLAN

TIPS: Belajarlah mematangkan diri dan rajin-rajin motivasi diri. Kalau mengalami masalah itu, berfikir dengan tenang dan bertindak secara rasional. Perempuan yang ‘independent’ adalah seorang yang hebat. ‘Independent’ tidak semestinya terlalu ‘open’.

3. LEBIH BERKERJAYA
Dikatakan lelaki ‘berasa terancam’ dengan wanita yang berjaya. Ada juga kebenarannya di sini yang menjadikan ia lebih menarik untuk kita perhatikan. Ramai juga wanita profesional, berjaya dalam perniagaan, berjaya dalam kerjaya, menyatakan, “Saya ada pendapatan yang kukuh, memiliki rumah sendiri, dan juga hidup yang gembira. Saya tak perlukan lelaki untuk membuatkan saya gembira dan bahagia.” Jawapan saya, “Kalau macam tu tidak ada sebab untuk mana-mana lelaki pun ingin bersama dengan wanita seperti ini!.” Kenapa? Sebabnya ialah lelaki akan merasakan apakah perkara yang boleh dia sumbangkan dalam hidup wanita tersebut sekiranya dia berasa cukup segalanya?

Betul, lelaki tidak mahu wanita yang 100% bergantung kepadanya, tetapi adalah satu perkara yang amat mengharukan buat lelaki bila merasakan wanita yang mempunyai keyakinan diri yang tinggi membenarkan dirinya untuk bergantung kepada lelaki, yang pasti kelihatan wanita itu tidaklah sama sekali langsung tidak memerlukan lelaki dalam hidupnya.

TIP: Kebanyakan lelaki ingin menjadi tumpuan utama dalam hidup pasangannya, dan tidak mahu tumpuan wanita itu terhadap kerjayanya melebihi tumpuan terhadapnya.

4. KEANAK-ANAKKAN
Dalam batas yang wajar, sifat keanak-anakan seorang wanita menjadi daya tarikan di mata lelaki. Mereka berasa terhibur dengan keletah anda. Tetapi tentulah bukan sifat keanak-anakkan yang melampau dan menyakitkan hati tetapi sikap keanak-anakan yang menyenangkan. Misalnya, kemanjaan wanita yangmembangkitkan naluri kebapaan dan kelakian lelaki. Wanita ceria membuat lelaki lebih berghairah. Namun sikap yang berlebih-lebih hingga terbawa ke tempat orang ramai dianggap amat tidak matang. seharusnya perkara itu dibawa ke privacy masing-masing. orang lain pun ada batas masing-masing tapi kenapa diri sendiri tidak?.

5.JANGAN TERLALU BERGANTUNG KEPADA LELAKI
Jangan tak tahu, lelaki suka wanita yang pandai berdikari. Tapi ada masa bila dia menghulurkan bantuan, janganlah menolak. Tapi jangan terlalu memaksa sehingga menyusahkan dia.sikap yang terlalu bergatung kepada pasangan menyebabkan elaki hampir rasa rimas akan perangai perempuan yang selalu memintanya teman ke mana sahaja membuatkan kerja lelaki terabai dan kelam kabut disebabkan perangai yang mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan hati lelaki.