Baru-baru ini tular video seorang askar memakai kan topeng dan sarung tangan seorang warga OKU.

Prihatin dengan video yang menyentuh hati itu, Ustaz Ebit Lew segera mencari rumah wanita berkerusi roda elektrik tersebut bernama Noraini Wong.

Menurutnya, wanita tersebut pada mulanya tidak mahu membuka pintu.

Namun setelah Ebit Lew membuka topeng di wajah, dia menangis dan berkata yang dia sangat mengagumi penceramah tersebut dan sering berdoa untuk berjumpa dengannya.

Kisah yang sempat dikongsikan Ebit Lew ini memang cukup menyentuh hati dan jadikan ia sebagai iktibar.

“Menangis tengok video tentera pakaikan mask untuk makcik ini naik kerusi roda elektrik. Pagi-pagi terus cari rumah Kakak Noraini Wong. Tengok ada adik muda yang baik nak pergi rumah makcik ini tapi dia tak nak buka pintu.

IKLAN

“Bila saya sampai buka mask. Dia menangis. Dia kata ustaz Cina penceramah tv, Ebit lew. Saya selalu doa menangis nak jumpa ustaz. Saya tak pandai Islam nak berdakwah macam ustaz.

“Terus rasa sebak sangat. Kakak ini meluah segala kisah hidupnya. Menangis semua yang ada di situ. Dia cerita dari kecil sampai sekarang. Sekarang kerja jual kacang-kacang sikit-sikit tepi jalan. Sekarang dah tak jual sebab PKP.

“Dengan kerusi roda elektrik tu, dia ke sana sini cari rezeki. Allahuakbar. Sikit pun tak mengharapkan sesiapa. Rumah tu dia kumpul duit beli sendiri. Beli sendiri. Terkejut mendengarnya. Menangis mendengarnya,”tulis Ebit Lew di Facebook miliknya.

IKLAN

Menurut Ebit Lew lagi, dari mula Noraini menangis, malah dia kerap bertanya tentang Islam. Noraini memeluk Islam sejak berusia 20 tahun. Dia tidak pandai mengaji, kadang-kadang Tahajud susah dia nak bangun berwuduk.

“Saya beri belanja kepadanya. Dia tolak pemberian orang awalnya. Tapi bila saya kata hadiah kena ambil, dia ambil. Banyak kucing dia jaga dan beri makan.

“Katanya, doa ini ajaib dapat jumpa ustaz. Berulang kali dia kata, happy dapat jumpa saya. Cita-citanya yang lain, yang sangat besar nak jumpa mak dah 14 tahun tak jumpa. Dia asyik menangis rindu mak. Tapi takut. InsyaAllah saya akan bantu. Pohon doa semua. Saya minta beliau doakan saya. 3 doa saya minta dia tolong doakan saya,” tulisnya lagi.

IKLAN

Ebit Lew turut mengambil nombor telefon adik Noraini yang tinggal di Singapura untuk mendapatkan nombor telefon ibunya. Malah, dia turut memasang niat untuk menemukan Noraini dengan ibunya.

Di dalam pertemuan itu, Ebit Lew turut memaklumkan kepada orang ramai tentang Pertubuhan Kasih Umat Malaysia.

Ujarnya, di sebalik ujian yang menimpa ada terselit rahmat buat semua. Dia memberi nombor akaun kepada sesiapa yang ingin menghulurkan bantuan (di bawah).

Sumber: Ebit Lew