Terdapat Beberapa Tanda Kegagalan Buah Pinggang, Doktor Ini Kongsi Cara-Cara Nak Check

2122

Buah pinggang berfungsi sebagai penapis darah serta membuang toksik dari badan melalui proses perkumuhan yang berlaku melalui saluran kencing anda. Jika terjadi kegagalan buah pinggang, maka ia akan hilang keupayaan untuk menapis bendasing yang tidak diperlukan badan dengan baik.

Jika ada salah satu daripada petanda ini, anda dinasihatkan untuk pergi membuat pemeriksaan di mana-mana hospital atau klinik untuk rawatan lanjut.

10 tanda ini telah dikongsi oleh pemilik sebuah klinik persendirian milik Dr. Abdul Rahim Nor. Perkongsiannya dibuat melalui facebook miliknya dan telah mendapat 218 komen serta 998 jumlah perkongsian.

Ikuti perkongsiannya:

Sini doc nak share 10 tanda mungkin anda mempunyai penyakit buah pinggang. Kalau ada, Elok pergi check dgn family doktor anda secepat mungkin.

1. Uoll rasa nak buang air kencing lebih kerap dan tpi air kencing sikit je . Kerap jadi mlm, ganggu time tidur anda. Ni krn penapis buah pinggang anda dah mula rosak menyebabkan peningkatan keinginan untuk membuang air kencing Tpi keluar sikit je. Tak larat pi bilik air je.

2. Uoll alami bengkak di keliling mata anda. Kadang2 muka anda membelon waktu bangun tidur. Ni krn tanda awal bahawa penapis buah pinggang uoll telah rosak, yg membolehkan protein sepatutnya di simpan dlm darah anda terbocorkan ke dlm air kencing. Muka membengkak sbb anda Kehilangan banyak protein.

3. Cer check buku lali & kaki anda. Bengkak Tak? Picit bahgian buku lali/kaki…. Ada tenggelam kulit tak? yg lambat timbul ke asalnya bila lepas picit. Kerana fungsi buah pinggang anda terjejas leh menyebabkan pengekalan natrium & bocoran protein.

4. Bila uoll kencing, warna kencing anda merah mcm air serbat kenduri. Tu tanda ada darah dlm air kencing anda. Buah pinggang yg sihat biasanya menyimpan sel2 darah di dlm tubuh bila menapis sisa dr darah untk membuat air kencing, tapi bila penapis buah pinggang telah rosak, sel2 darah ni leh mula “bocor” ke dlm air kencing.

5. Klu anda kencing, tpi kencing anda banyak Berbuih2 dan keruh, tu tanda protein/albumin dlm darah anda bocor ke dlm air kencing anda.

6. Jika anda punyai kulit kering & gatal yg Tak dpt control. Ni krn buah pinggang yg sakit tu tak lagi mampu menjaga keseimbangan mineral, air & nutrien yg betul dlm darah anda. Kulit anda akan kering lagi gatal sentiasa….. Garu habis dlm luar… Hihihi

7. Otot uoll kerap kekejangan krn ketidakseimbangan elektrolisis bila fungsi buah pinggang anda terjejas. Selalunya tahap kalsium & fosforus rendah yg akibatkan kekejangan otot anda… Aduuuh emaaak, sakiiiit!!

8. Penurunan teruk fungsi buah pinggang anda leh bawa kpd pembentukan toksin & kekotoran dlm darah melambung tinggi . Ni leh menyebabkan uoll rasa letih, lemah & hilang tumpuan atau fokus. Buah pinggang juga bantu buat darah merah. Bila rosak buah pinggang, darah merah anda rendah menyebabkan anda kelemahan dan keletihan jua krn anaemia.

9. Anda mengalami kesulitan tidur. Bukan krn Along mencari anda krn berhutang atau isteri/suami pi kursus… . Tpi krn bila buah pinggang tak fungsi dgn betul, toksin kekal dlm darah & tak leh buang melalui air kencing anda. Mata beruang panda le anda saban hari….

10. Selera makan anda menurun. Mkn apa pun tak enak. Nikmat mkn Allah ambil balik. . Ni krn penumpukan toksin terlampau tunggu dlm badan anda disbbkan fungsi buah pinggang yg dah rosak teruk.

C. Jika anda ada penyakit dibawah ni anda berisiko tinggi untk dpt penyakit buah pinggang :
1. tekanan darah tinggi,
2. kencing manis,
3. riwayat keluarga kegagalan buah pinggang 4.usia lebih tua dari umur 60 tahun,
Elok buat checkup buah pinggang tiap tahun.

“Mencegah lebih baik drp Merawat.”