Wanita Turun 10kg Walaupun Makan Kenyang Ketika Puasa, Rahsianya Dengan Menu Diet Ini!

Sebelum nak berdiet pada bulan Ramadan ini, pastikan anda ada menu diet yang boleh anda ikuti. Paling penting, anda tak perlu nak ikat perut dan biarlah menu diet boleh memberi anda tenaga sepanjang berpuasa.

Kalau anda masih belum ada menu diet bulan puasa yang sesuai, apa kata ikuti tip diet yang dikongsikan Wani Mustafa ini. Tip diet bulan Ramadan ini lengkap dengan menu diet untuk makan pada waktu sahur, berbuka dan moreh. Paling penting anda tak perlu nak ikat perut!

BACA: Jadual Diet Buang 5kg-10kg Sepanjang Ramadan, Boleh Pakai Baju Saiz S Raya Ini!

Tips Diet di Bulan Ramadhan:

Wani berjaya turunkan berat 10KG tahun lepas dan tahun ni wani nak turunkan lagi 4KG. raya nanti boleh la pakai kebaya merah size xs.

So wani nak share tips dan cara wani diet sepanjang bulan puasa ni:

SAHUR (untuk sahur kena ambil carbo utk bekalkan tenaga seharian)

1. Boleh makan roti wholemeal, untuk roti wholemeal ni boleh makan dengan telur hancur ke ikut kreativiti masing2.
2. Ambil segenggam nasi biasa atau paling bagus untuk diet BROWNRICE.
3. Kurma rendam dalam air sebelum tidur dan makan masa sahur.
4. Biasanya wani ambil 3 roti wholemeal cicah dengan mila coklat, itu je. Kenyang sampai berbuka. Sebab dalam mila coklat slym ada rolled oat, badam, kurma so dah cukup bagi rasa kenyang dan bekalkan tenaga seharian wani. Kalori dalam mila coklat 110 kalori sahaja tapi kenyang macam makan nasi 200 kalori. Tapi kalau jenis kena makan nasi boleh ambil nasi takda masalah?

BACA: Sebaiknya Dimakan Bersama Kurma, Ini Khasiat Tak Terduga Buah Tembikai Jika Ambil Masa Berbuka!

BERBUKA PUASA

1. Minum segelas air masak dan makan kurma (sunnah gais kena ikut pahala lebih)
2. Wani akan minum secawan mila coklat supaya wani rasa kenyang jadi nafsu nak makan itu ini dah berkurang.
3. Makan nasi segenggam, lebihkan sayur (ni memang letak banyak) ikan atau ayam. Better masak sendiri lauk2 ni dari beli dekat bazaar sebab bila masak sendiri lebih healthy dan rendah kalori.
4. TAK MINUM AIR MANIS LANGSUNG. Sebab ini la punca berat badan susah turun.
5. TAK AMBIL AIS LANGSUNG. Kalau nak minum sejuk2 letak la dalam peti ais.
6. TAK MAKAN KUIH MUIH yang manis itu. Benda2 manis semua wani elakkan kecuali kurma je wani ambil.

BACA: Dahsyatnya Amalan Minum Air Kelapa Muda Saat Berbuka, Pastikan Anda Rebut 10 Manfaat Ini!

MOREH (biasanya lepas teraweh akan rasa lapar jadi perlu ada moreh kan?)

1. Boleh makan roti wholemeal letak peanut butter
2. Makan buah-buahan. buah feveret wani adalah tembikai dan limau
3. Minum teh detox (takda gula gaiss, apa apa jenama pun takpe)
4. Atau boleh ratah lauk2 berbuka tadi tapi ratah lauk means ikan ayam je bukan ratah sekali kuah2nya okey.

Biasanya wani memang tak makan dah lepas berbuka sebab memang kenyang. Tapi wani nak bagi tips jugak untuk rujukan lain kodd kodd lepas terawih lapar kan?

Kalau larat korang exercise 20/30 minits setiap hari. Atau boleh gantikan exercise dengan kemas rumah asalkan berpeluh ye.

Okey itu je. Kalau ada apa2 soalan boleh tanya nanti wani jawab ye.

SHARE JIKA BERMANFAAT ?
-wani mustafa-