Takut dengan kenyataan baki simpanan yang ada hanya cukup-cukup untuk menghadapi sampai akhir bulan atau lebih menakutkan lagi yang tiada baki langsung walau untuk perbelanjaan harian diri sendiri.

Sekiranya anda tergolong dalam kumpulan yang berkongsi situasi begini, mungkin tips-tips yang bakal kami kongsikan dapat membantu anda untuk kembali membina kewangan anda selepas musim-musim perayaan ini.

Baru-baru ini admin terbaca satu posting saudara Amir Syahir tentang isu ini, rasanya tip ini sangat bagus dan berguna untuk kita semua..

 

1. Turunkan Taraf Hidup

Kalau dulu, setiap dapat gaji mesti makan Nandos, Kenny Rogers. Lepas ni kurangkanlah. Boleh makan, takde salahnya. Tapi, biarlah selepas menyimpan dan bayar hutang.

Berjimat cermat. Tak payah mengada nak minum kopi mahal tu. Minum je air masak. Hilang dahaga jugak.
.

IKLAN

2. Tahan Nafsu Berbelanja

Walaupun tak ada duit, tapi nak juga membeli. Rugi tak beli masa harga promosi katanya. Walaupun dia dah ada barang tu dan masih boleh dipakai. Lepas beli tu, mula la rasa menyesal. Tak dapat nak bayar hutang. Duit dah habis berbelanja sakan. Jadi, fikir dulu sebelum bertindak.
.

3. Simpan Sebelum Berbelanja

Bila kau simpan wang dalam akaun bank, senang nak keluarkan balik. Baik buat potongan 10% gaji ke Tabung Haji ataupun ASB. Nak buat ASB Financing pun elok juga. Bank akan potong siap-siap daripada akaun bank kau. Sebagai force saving. Jadi, selebihnya kau berbelanja lah.
.

4. Pendapatan Sampingan

Tambahkanlah pendapatan sampingan. Contohnya, jual barang secara online, ambil upah jadi runner atau Grabcar. Berhenti mengeluh tapi berpeluhlah cari pendapatan sampingan.
.

IKLAN

5. Buat Bajet & Ikut

Rangka bajet, tulis dan patuhinya. Tulis apa yang ingin dibelanjakan dan yang lebih penting lagi, patuhi bajet yang telah dibuat tersebut. Kau perlu berdisiplin dalam berbelanja. Membuat bajet adalah langkah yang sangat penting.

6. Jangan Membazir

Jauhkan diri daripada sifat membazir. Bezakan antara barang-barang keperluan dan kehendak. Baju, kasut yang elok lagi tak perlu beli baru. Guna sampai habis, pakai sampai rosak.
.

IKLAN

7. Bawa Bekal Ke Tempat Kerja

Paling senang, bawa bekal ke pejabat. Sarapan tu dekat rumah atau dekat pejabat je. Tapayana makan kat kedai makan. Buat sendiri air milo pastu cicah roti. Simple. Makan kat rumah je untuk sebulan dua ni. Tak payah makan kat luar.

Di harap berkongsian dari lelaki ini sedikit sebanyak dapat bantu korang semua yang tengah pokai dek sakan beraya hari tu.

Selamat beramal…

 

Sumber : Amir Syahir