Apabila kami mengeluarkan cerita-cerita seseorang itu berjaya untuk menurunkan berat badan dan kini lebih Fit dan Sado, anda pasti akan teruja. Di sini kami recap kembali beberapa success story yang pernah Maskulin keluarkan untuk terus memberi inspirasi kepada anda!

 

Nama : Mohd Arif Afifi Bin Mohamad Sukri

Umur : 26 Tahun

Berat: 125kg – 85 kg.

Sebab Diet: Tak larat dengan badan besar, dan rasa terasing dari kawan-kawan.

Diet yang diamalkan: “Sebenarnya banyak jenis diet yang telah diamalkan oleh orang ramai. Namanya pula sangat pelbagai. Secara umum diet semuanya terkait dengan bagaimana pengambilan kalori kita seharian. Saya memilih untuk diet dengan mengawal kalori yang masuk ke dalam badan. Dan ia dilakukan secara konsisten, sabar dan penuh disiplin.”

Baca artikel penuh: “Kau Diet Lah Macam Mana Pun, Gemuk Tetap Akan Gemuk”

Nama: Muhammad Hafizee 

Berat: 130kg menjadi 80kg, dari saiz baju XXXXL kepada M dab dari saiz pinggang 50cm kepada 37cm

IKLAN

Sebab kurus: Jadi bahan hinaan dan cacian rakan-rakan.

“Antara penghinaan yang paling membuatkan aku malu ialah aku dipanggil naik kepentas dan kemudian aku di isytiharkan kepada orang ramai “Inilah budak paling gemuk disekolah”.Dihadapan pelajar-pelajar dan ibu bapa,kerana masa tu hari kecemerlangan sekolah.Ya Alloh,hanya Alloh sahaja tahu perasaan aku masa itu,aku sungguh malu diperlakukan begitu.”

Diet yang diamalkan:” cara untuk kurus adalah dengan makan 6kali sehari.Tapi bagaimana?
Makan dalam keadaan portion yang sikit tapi kerap untuk naikkan metabolisma badan.”

Baca artikel penuh: Hanya Orang Gemuk Faham Perasaan Orang Gemuk, Kami Sangat Sensitif.

Nama: Muhammad Syairiezuwan Aizat b Alias

Umur: 25tahun

IKLAN

Sebab diet: “Apa yang membuatkan saya ingin berubah menjadi kurus adalah kerana pada usia kecil lagi saya dibuli dengan panggilan “gemuk”,cara layanan orang terhadap saya sangat berbeza berbanding dengan orang yang kurus,yela orang gemuk nak lari tak boleh,dikategorikan sebagai busuk dan banyak tomahan yang saya terima pada usia muda lagi.”

Berat lepas:  85kg dan size pinggang dalam 39 hampir ke 40 dengan ketinggian yg rendah

Diet yang diamalkan: “Menu cadangan untuk kurus ini sebenarnya mudah sahaja. As long anda punya pemakanan cukup 3 portion ni,insyallah boleh kurus iaitu mempunyai carbohydrate,fiber dan protein. Tetapi sudah tentu kena follow portion yang betul .Pastikan ada coach atau dietitians yang boleh guide anda supaya anda tidak melakukan kesilapan yang berulang kali untuk menjadi seorang yang kurus.”

Baca artikel penuh: Masa Saya Gemuk Selalu Dihina_Coach Syai Aizat

Nama: Ahmad Hakim

Berat: 55 Kg Terlalu kurus

IKLAN

Sebab Diet: “Sewaktu usia 17 tahun, teman wanita saya lari mengikut seorang lelaki berbadan sasa, saya ditinggalkan kerana tidak memiliki bentuk badan sedemikian.”

Diet yang Diamalkan: “Dalam berdiet saya akan cuba elakkan tiga makanan ini iaitu gula, makanan diproses seperti sosej juga makanan berminyak. Saya akan mengamalkan diet yang ketat apabila terdapat pertandingan. Bagi saya diet untuk mendapatkan struktur badan yang bulking sedikit mudah kerana ketika itu saya akan mengambil sumber karbohidrat yang mencukupi dan mudah diakses, manakala ketika untuk memerlukan diet protein yang ketat pula saya perlu lebih berdisiplin dalam perihal pemakanan kerana ketika itu saya akan mengambil sekurangnya 1 kilogram dada ayam setiap hari dan pecahkan kepada empat hidangan untuk dimakan. Penyediaannya juga harus bersih dan benar-benar sihat.”

Baca cerita penuh: Pernah Ditinggalkan Kekasih Kerana Badan Tidak Sasa, Ini Buktinya!

 

Nama: Mohd Shahir Abdul Rahim 

Berat: 113 kg – 73kg

Sebab Diet: “Sebenarnya banyak juga faktor yang mendorong transformasi. Tapi, faktor paling utama mestilah sebab konvo. Saya nak kelihatan segak dan kemas seperti orang lain. Lebih-lebih lagi semasa mengambil gambar mengenakan jubah konvo bersama segulung ijazah. Dan juga sebagai persediaan rapi sebelum melangkah ke alam pekerjaan.”

Diet yang diamalkan: “Daripada segi pemakanan pula saya makan apa sahaja kecuali nasi. Saya ‘pantang’ nasi selama satu tahun. Pada waktu pagi, saya bersarapan dengan roti sebelum ke kuliah. Tengah hari pula, saya makan lauk sahaja asalkan bukan yang bergoreng. Pada waktu malam, saya hanya mengambil makanan berasaskan sup dan sebelum tidur saya mengamalkan minum secawan teh hijau untuk penghadaman.”

Baca artikel penuh: Simpan Baju Saiz ‘M’ Untuk Cetusan Semangat, Dari 113KG Kini 73Kg