Sebagai salah satu pemain dan jenama terbesar dalam kategori premium kompak, MINI sentiasa menampilkan serta menawarkan pakej-pakej menarik yang mempunyai nilai tambah hebat.
Sebagai sebuah jenama automotif premium kompak tercanggih di Malaysia, MINI sentiasa menggandingkan pesona Britain dan kejuruteraan Jerman. Terbaru, para peminat MINI bakal disajikan dengan penjimatan serta opsyen pembiayaan yang menakjubkan.
Sehingga hujung September ini, pelanggan jentera MINI baharu boleh menikmati tawaran bertempoh terhad dengan kadar faedah serendah 0.98% melalui Pelan Pembiayaan ‘Straight-Line’ untuk merasai sendiri pengalaman mobiliti elektro bertaraf premium pada harga cukup berpatutan.
Menurut Ketua MINI Malaysia, Linnet Yew, “Legasi MINI yang menjangkau usia 64 tahun, didefinisikan melalui senyuman yang diukir oleh jentera ini pada wajah pemiliknya, sambil ia terus membekalkan pengalaman pemanduan yang mengasyikkan serta menzahirkan gaya sensasinya.
Ads
“Dan dengan pengenalan program penjimatan MINI Electric, kami ingin mengelektrifikasikan legasi tersebut. Koleksi tawaran khas ini yang terdiri daripada pelbagai imbuhan menarik dilihat merangkapkan sejarah MINI yang ikonik, selain menekankan komitmen berterusan kami untuk menggiatkan anjakan ke arah mobiliti elektro di Malaysia.”
Usaha yang dicurahkan oleh para pembekal tenaga dan infrastruktur sedang menaik taraf aksesibiliti fasiliti pengecasan di samping memudahkan lagi penggunaan kenderaan elektrik di negara ini.
Ads
FASILITI PENGECASAN
Mengalir dalam nadi yang sama, BMW Group Malaysia juga telah menyediakan lebih daripada 1,000 buah fasiliti pengecasan dalam rangkaiannya setakat ini.
Ads
MINI Malaysia turut menawarkan imbuhan menarik yang bernilai sekitar RM20,000. Ia meliputi:
MINI Wallbox Percuma: Memudahkan urusan pengecasan jentera MINI Electric anda, selain mengelakkan keperluan untuk kerap mengunjungi fasiliti pengecasan awam.
Pengecasan Awam 1 Tahun Percuma: Nikmati akses pengecasan awam di semua rangkaian stesen JomCharge serta stesen-stesen ChargEV yang terpilih.
Waranti Lanjutan: Berlapang dada dengan penambahan 1 tahun dalam liputan waranti Inklusif Servis dan Pembaikan MINI anda, memanjangkan tempoh keseluruhan liputan kepada 5 tahun.
Rebat Menarik: Terokai rebat menarik di pusat-pusat pengedaran MINI yang bertauliah, memperkayakan lagi nilai yang ditawarkan.
Bukan itu sahaja, MINI Financial Services juga memperkenalkan pelbagai pelan pembiayaan, bermula dengan kadar serendah 0.98% menerusi Pembiayaan “Straight-Line”.
Sementara itu, dengan opsyen Pembiayaan “Easy Drive”, ansuran bulanan anda boleh menjengah nilai serendah RM1699 sahaja, memudahkan akses mobiliti elektro premium tanpa memberi kekangan dari sudut kewangan dan kepuasan pemanduan anda.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Kadangkala kita terlalu asyik. Fikiran melayang memikirkan pelbagai perkara. Biasalah lelaki memang sudah lumrah mudah mengelamun. Ketika sedang mengisi minyak anda tiba-tiba terbau sejenis bau yang tidak sepatutnya ada menghidunya.
Tidak sedar rupanya minyak yang diisi ke dalam kereta adalah minyak diesel! Gelabah dan ‘cuak’ mungki perkara pertama yang terlintas di minda memikirkan kemungkinan kerosakan yang boleh berlaku pada kereta kesayangan.
Bab menyesal itu kita fikir kemudian. Perkara pertama sekali harus dilakukan adalah bagaimana nak elak berlakunya kerosakan lebih teruk?
Usah salahkan diri sendiri. Hal tersalah mengisi minyak diesel ini sebenarnya sudah biasa berlaku. Dan ia boleh menimpa sesiapa sahaja. Memetik laporan dan kajian dari Automobile Association, kejadian tersalah isi minyak diesel ini berlaku setiap tiga minit di United Kingdom.
Namun, satu perkara yang perlu anda tahu ialah kesan mengisi minyak petrol ke dalam enjin diesel lebih teruk berbanding tersilap isi diesel ke dalam enjin petrol.
BOLEH SEBABKAN KEROSAKAN KRITIKAL
Salah satu penyebab mengapa perkara ini boleh berlaku mungkin kerana saiz nozel pam petrol lebih kecil berbanding lubang tangki meinyak kenderaan diesel.
Apabila minyak petrol yang sedia ada dalam tangki bertemu dengan minyak diesel yang tersilap isi, campuran ini boleh mengakibatkan kerosakan yang agak kritikal terhadap sistem bahan api kenderaan.
Lebih parah jika tidak diberikan perhatian sewajarnya boleh menyebabkan anda perlu tukar enjin dan tangki baru!
Akan tetapi anda tidak perlu risau. Perlu ingat jangan hidupkan enjin terlebih dahulu. Selagi ia tidak dihidupkan masalah ini dapat diatasi dan dibaiki dengan kos yang jauh lebih rendah.
Perkara pertama anda perlu lakukan ialah tolak kereta ketepi. Tukar gear kepada kedudukan neutral. Kemudian dapatkan bantuan dan carilah mekanik yang profesional untuk mengeluarkan minyak yang telah bercampur dari tangki minyak.
Ketahuilah kesilapan terbesar yang boleh anda lakukan ialah menghidupkan enjin dan cuba memandunya untuk ke bengkel. Walaupun hanya beberapa saat enjin dihidupkan namun natijahnya sangat besar bukan sahaja kepada enjin kereta tetapi poket anda.
Untuk mengelak daripada melakukan kesilapan ini, sentiasalah latih diri untuk perhatikan pam dan warna yang ada pada nozel. Kebiasaannya nozel pam diesel berwarna hitam.
Semoga anda dilindungi daripada berdepan masalah yang cukup meremehkan ini di masa akan datang. Jangan lupa untuk subscribe Telegram MASKULIN untuk update lebih terkini!
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Tak kiralah sama ada pengguna kereta atau motosikal, MASKULIN rasa pasti anda pasti pernah dengar tentang masalah enjin ‘knocking’. Ia kesan buruk perkara yang cukup sinonim berlaku terutamanya kepada enjin yang berusia lima tahun ke atas.
Tapi sejauh manakah anda tahu tentang masalah enjin knocking dan kesannya kepada kereta anda? MASKULIN tertarik dengan satu perkongsian oleh Facebook Khairul TUNER Garage tentang masalah ini.
Bagaimana nak kenal pasti kereta ada masalah ini?
Ketika memandu di kawasan berbukit dan kereta memerlukan lebih ‘power’ untuk mendaki kita secara tidak langsung perlu menekan pedal minyak lebih sedikit. Jika dalam keadaan ini terdengar bunyi knocking seperti guli sedang berlaga itu bermakna kereta anda ada masalah enjin knocking.
Jelas perkongsian Khairul TUNER Garage bunyi ini boleh berlaku dalam ruang pembakaran enjin atau combustion chamber dan berpunca dari dua sebab berikut:
1. Campuran udara dan bahan api yang kurang dari sepatutnya (AFR Lean)
2. Ignition timing terlalu advance (tidak sesuai dengan setup enjin dan Fuel yang digunakan)
Kredit: carblogindia.com
Satu perkara anda perlu tahu ialah kedua-dua perkara ini akan meningkatkan suhu dalam combustion chamber. Ini sekali gus menyebabkan berlakunya pra-nyalaan (pre-ignition) di mana bahan api terbakar sebelum spark plug menyala dan juga penyebab berlakunya situasi dikenali sebagai detonation atau knocking.
Masalah knocking memang secara tak langsung menjejaskan prestasi dan kemampuan sebenar enjin kereta. Masalah pembakaran tidak normal menyebabkan sistem enjin terganggu dan menjejaskan potensi kuasa sebenar enjin.
Kerosakan Piston
Lebih malang lagi masalah enjin knocking yang dibiarkan berlarutan boleh menyebabkan kerosakan serius pada piston. Ia boleh kesan buruk seperti menyebabkan piston menjadi retak dan cair. Selain itu, spark plug juga boleh pecah dan lebih teruk lagi valve boleh bengkok dan silender blok calar dengan teruk.
Jika anda rasa enjin mula ada simptom knocking pergilah periksa dengan mekanik berpengalaman dengan segera. Jangan biarkan ia terus berlarutan. Makin dibiar makin banyak pula kos baikinya nanti!
Kredit:
Jangan lupa subscribe atau follow YouTube dan TikTok MASKULIN untuk seleksi video menarik seperti di bawah.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Rata-rata kereta moden yang dihasilkan pengeluar pada masa kini pastinya dilengkapi dengan engine control unit atau ECU. MASKULIN yakin rata-rata daripada anda yang memiliki kereta pastinya pernah mendengar tentang komponen ini.
Tapi ada kemungkinan besar juga anda tidak berapa arif tentang apakah fungsi sebenarnya dalam sisten enjin kereta anda.
Secara asasnya, ECU bertindak sebagai unit kawalan elektronik yang berfungsi sebagai pusat kawalan atau sistem komputer elektrik utama. Fungsi-fungsi penting dalam kereta anda kini kebanyakannya dikawal menerusi ECU.
Kredit: autotechdrive.com
Jadi peranannya cukup penting bagi memastikan kereta boleh bergerak dengan lancar dan selamat. Dalam pada masa yang sama ia juga turut berfungsi untuk uruskan nisbah bahan api dan udara serta pemasanan enjin.
ECU juga mengumpul maklumat dari pelbagai sensor di dalam kereta dan memprosesnya bagi mengira serta menala percikan dan bahan api sesuai untuk kuasa, prestasi dan kemampuan sebenar kereta anda.
Foto kredit: gomechnic dot.in
Disebabkan itulah bila ECU rosak ia boleh buat anda sakit kepala kerana kereta akan tidak boleh dihidupkan dan pelbagai lampu indikator akan menyala. Berikut beberapa petanda yang boleh anda perhatikan yang mungkin menunjukkan ECU kereta bermasalah atau rosak.
PETANDA
Enjin kereta makin lama makin jadi lemah atau semput bila dipandu
Indikator atau lampu enjin mula menyala
Prestasi sebenarn enjin terjejas dan mula menurun
Kereta jadi lebih kuat makan minyak
Enjin tidak dapat dihidupkan seperti biasa
Selepas mendapati petanda-petanda di atas amat penting juga untuk anda tahu apakah punca yang boleh menyumbang kepada kerosakan berlaku terhadap ECU. Berikut 5 punca kerosakan yang boleh anda berikan perhatian sebaiknya.
PUNCA
Bateri kereta selalu kong
Jumper kereta dengan cara yang salah
Starter kereta rosak
Ada kakisan di ECU
Voltan rendah
Semoga perkongsian kali ini boleh memberikan manfaat kepada anda dalam penjagaan kereta. Jom subscribe YouTube MASKULIN untuk seleksi video menarik seperti di bawah!
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.