Pada zaman sekarang berapa kerat sahaja orang yang menbasuh kereta sendiri bukan? Rata-rata lebih senang menghantar ke pusah cucian.
Tapi sebenarnya mencuci kereta sendiri juga boleh jadi aktiviti yang menyihatkan. Mungkin pagi hujung minggu anda boleh dihabiskan masa sedikit dengan cuci kereta. Tak lama pun, hanya 45 minit paling lama.
Mencuci kereta juga boleh jadi terapi minda yang sangat baik. Tapi awas jangan basuh kereta sembarangan sahaja. Tak kena cara habis cat kereta rosak. Ikuti tip basuh kereta dengan baik di bawah!
LANGKAH PERTAMA
Untuk basuh kereta pastinya anda memerlukan sabun atau bahan pencuci. Anda boleh gunakan apa sahaja jenis sabun basuh jereta yang ada dijual di pasaran. Namun, jangan seseklai anda menggunakan sabun pencuci pinggan!
Ini kerana sabun pencuci punggan mempunyai sifat menghakis yang sangat kuat dan boleh sebabkan warna cat kereta cepat pudar. Mulakan basuh kereta bermula dari pane atas ke bawah untuk memudahkan kerja membasuh. Siram dahulu kereta dengan air sebelum mulakan basuhan dengan sabun.
IKLAN
LANGKAH KEDUA
Gunakan kain atau span mikrofiber untuk mencuci kereta anda. Gosok secara lembut kain yang dicelup dengan sabun di bahagian bumbung, depan, belakang, cermin dan sisi kereta. Menggunakan kain mikrofiber ada banyak kelebihannya antaranya ia menghasilkan cas negatif apabila digosok pada kereta. Ini memudahkan kotoran degil untuk tanggal dengan mudah.
LANGKAH TIGA
Basuh kereta anda dengan gunakan sistem dua baldi. Maksudnya satu baldi digunakan untuk sabun manakala satu baldi lagi mengandungi air yang digunakan untuk membilas kain atau span yangh digunakan untuk menyental kotoran.
Bilas dahulu keseluruhan kereta sebelum anda mula memberishkan rim dan tayar. Anda perlu ingat bahawa air sabun yang berada di badan kereta perlu dibilas secepat mungkin bagi mengelakkan kesan kotoran melekat semula pada kereta.
LANGAH KELIMA
Bersihkan rim dan tayar dengan menggunakan berus tayar. Gosokkan sekali pada bahagian dalam rim yang biasanya ada kesan hitam disebabkan disk brake. Elak guna bahan kimia berwarna merah yang biasa digunakan untuk memberishkan enjin kereta kerana ia boleh menyebabkan rim cepat pudar.
IKLAN
LANGKAH KEENAM
Proses seterusnya ialah proses mengeringkan. Basahkan sedikit kain mikrofiber kedua sebelum mula lap kereta. Dan gunakan kain mikrofiber ketiga yang kering untuk lap bahagian yang hampir kering. Ini adalah kaedah lap basah dan lap kering.
LANGKAH KETUJUH
Jangan lupa untuk lap juga bahagian celah pintu dan panel kereta. Gunakan kain mikrofiber kering untuk mengeringkan kawasan tersebut. Untuk cermin pula anda dinasihatkan untuk guna kain yang baru dan gunakan cecair pencuci cermin yang khusus.
LANGKAH KELAPAN
Selepas selesai membersihkan kereta pada bahagian luar anda boleh mula beri perhatian pada bahagian dalam pula. Gunakan vakum untuk menyedit segala kotoran pada bahagian kusyen, tempat letak kakii dan papan pemuka.
Selamat mencuba!
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Pada minggu ini, Honda Malaysia melancarkan model City Hatchback terbaru ke pasaran Malaysia. Ia sekali gus membawa pasaran hatchback segmen B ‘Selangkah Ke Hadapan’ (A Step Above), menerusi rekaan sporty, teknologi e:HEV dan ciri-ciri termaju yang pertama dalam segmennya.
Tampil dengan empat iaitu RS e:HEV, V, E dan S, City Hatchback bakal disasarkan kepada golongan muda yang mahukan sebuah hatchback yang sporty dan premium. Pada majlis pelancarannya, Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Honda Malaysia, Puan Madoka Chujo berkata, “Hari ini, Honda Malaysia akan mencipta satu lagi sejarah penting dengan menawarkan model City yang popular dalam bentuk sebuah hatchback.
Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Honda Malaysia, Puan Madoka Chujo
“Sejak bertahun-tahun menerusi generasi yang lalu, City telah berevolusi dan menjadi salah satu model sedan segmen B yang paling diminati di Malaysia. Lebih daripada 380,000 unit telah terjual di pasaran Malaysia sejak City Generasi ke-2 diperkenalkan pada tahun 2002.”
“Kami sangat teruja untuk melancarkan model terbaharu kami yang cukup menarik perhatian, City Hatchback Serba Baharu. Ia akan menjadi sebuah model yang akan menetapkan trend menerusi teknologi termaju yang pertama dalam segmennya, ciri-ciri premium, versatiliti konfigurasi ULTRA Seats dan yang paling penting sekali, ia sangat seronok dipandu. Saya juga berbesar hati untuk mengumumkan bahawa setakat hari ini kami sudah menerima sebanyak 2,000 unit tempahan City Hatchback Serba Baharu,” kata Puan Chujo.
Honda City Hatchback tampil dengan konseo ‘Energetic Hatchback’ menawarkan kepelbagaian yang dimahukan daripada sebuah hatchback. Rekaan luaran ‘RS’ yang eksklusif pada hatchback ini memberikannya gayaan sporty untuk varian RS e:HEV. Varian paling tinggi itu akan menerima kemasan Hitam Berkilat pada Gril Hadapan, Solid Wing Hitam dan Perumah Cermin Sisi untuk memberikan ekspresi warna badan dua tona.
PRESTASI
Dari segi prestasi pula, City Hatchback dilengkapi dengan teknologi e:HEV Honda untuk varian RS. Ia dijana rangkaian kuasa 1.5L Sports intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD) dan dipadankan dengan transmisi Electric Continous Variable Transmission (e-CVT), ia mampu menjana kuasa sebanyak 109PS dan tork mencecah 253Nm.
Rangkaian kuasa e:HEV akan membawakan pengalaman pemanduan ke satu tahap baru kepada pemandu dengan pecutan yang lancar dan penjimatan bahan api luar biasa. Sebagai tambahan, sistem hibrid 2-motor Honda yang unik dan canggih itu boleh bertukar diantara tiga mod pemanduan iaitu Pacuan EV, Pacuan Hibrid dan Pacuan Enjin secara bergilir-gilir dengan penuh kecekapan bergantung kepada kondisi pemanduan.
Bagi varian Petrol V, E dan S City Hatchback Serba Baharu, ia menggunakan enjin 1.5L DOHC-VTEC yang mampu menjana kuasa sebanyak 121PS, paling tinggi dalam segmennya dan tork maksimum 145Nm. Enjin yang efisien ini menawarkan keseimbangan ideal di antara prestasi pemanduan yang menyeronokkan dan penjimatan bahan api untuk sebuah hatchback.
Bukan itu sahaja, pasukan Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) Honda telah berjaya membina ketegaran badan City Hatchback Serba Baharu yang 6% lebih kukuh berbanding Jazz bagi menawarkan kerangka yang berketegaran tinggi untuk keselamatan jika berlaku pelanggaran.
Untuk memberikan kabin yang lebih senyap kepada pemandu dan penumpang, tiang A dan B City Hatchback Serba Baharu telah diisi dengan semburan busa polyurethane. Selain bahan penyerap bunyi dengan pelbagai ketebalan dipasang pada bahagian bawah ruang enjin untuk mengurangkan bunyi dan getaran.
Ruang dalaman City Hatchback Serba Baharu menawarkan gayaan yang sofistikated menerusi penggunaan tekstur yang berkualiti tinggi, penuh fungsi dan praktikal. Kabin varian RS e:HEV hadir dengan tempat duduk Ultrasuede*¹ yang sporty bersama Jahitan Benang Merah pada kemasannya.
Manakala ruang dalaman varian V pula didatangkan dengan Tempat Duduk Kulit*¹. Varian RS e:HEV juga menampilkan Paparan Kluster Meter (TFT) Interaktif berukuran 7-inci yang menawarkan akses mudah ke atas maklumat pemanduan berdasarkan kepada keperluan pemandu.
Satu lagi ciri yang pertama dalam segmennya dan ada pada varian RS e:HEV ialah Corong Pendingin Hawa Belakang untuk keselesaan penumpang belakang. Varian RS e:HEV, V dan E dilengkapi Paparan Audio berukuran 8-inci yang boleh dipadankan bersama Apple CarPlay dan Android Auto*², selain Panel Pendingin Hawa Automatik serta 2 Port USB pada bahagian bawah poket untuk memberi lebih kemudahan.
CIRI CANGGIH TAMBAHAN
Satu lagi ciri canggih turut ditampilkan ialah Brek Parkir Elektrik pada varian RS e:HEV. Pemilik varian RS e:HEV, V dan E juga boleh menghidupkan enjin serta pendingin hawa dari jauh sebelum masuk ke dalam kabin kereta melalui ciri Penghidup Enjin Kawalan Jauh.
Pertama dalam kelasnya dari segi keselamatan, City Hatchback Serba Baharu menampilkan ciri Honda LaneWatch pada varian RS e:HEV dan V.
Teknologi keselamatan berasaskan kepada kamera itu memantau kehadiran kenderaan pada bahagian kiri kereta dan mengurangkan titik buta menerusi visual yang dipaparkan secara langsung pada sistem infohibur.
Varian City Hatchback RS e:HEV Serba Baharu juga hadir dengan ciri keselamatan termaju yang paling lengkap dalam segmennya iaitu Honda SENSING. Senarai sistem bantuan keselamatan pemandu di dalam Honda SENSING termasuklah:
1. Kawalan Pemanduan Adaptif (Adaptive Cruise Control)
2. Sistem Brek Mitigasi Pelanggaran (Collision Mitigation Braking System)
3. Sistem Amaran Pelanggaran Hadapan (Forward Collision Warning)
4. Sistem Bantuan Kekal Lorong (Lane Keep Assist System)
5. Sistem Mitigasi Keluar Dari Jalan (Road Departure Mitigation)
6. Amaran Keluar Lorong (Lane Departure Warning)
7. Lampu Tinggi Auto (Auto High Beam)
Presiden & Ketua Pegawai Operasi Honda Malaysia Sdn. Bhd, Sarly Adle Sarkum bersama Pengarah Urusan Honda Malaysia Sdn. Bhd, Madoka Chujo.
Sebagai tambahan, City Hatchback Serba Baharu juga hadir dengan beberapa ciri keselamatan standard yang lain seperti Bantuan Kestabilan Kenderaan, Sistem Brek Anti-Kunci, Agihan Brek Elektronik, Bantuan Brek, Amaran Berhenti Kecemasan, Bantuan Mula Mendaki (Hill Start Assist) dan ISOFIX Tempat Duduk Belakang I-SIZE Type dan Amaran Tali Pinggang Keledar pada tempat duduk belakang.
Varian RS e:HEV dan V dilengkapi dengan 6 beg udara. Varian RS e:HEV juga menerima ciri tambahan Brek Pegun Automatik (Auto Brake Hold) yang memberi lebih kemudahan kepada pemandu ketika dalam situasi trafik bergerak dan berhenti.
Dengan rekaan hatchback baharu yang menarik dan pakej lengkap ‘Selangkah Ke Hadapan’ yang ditawarkan, City Hatchback Serba Baharu sememangnya ideal untuk keluarga dan eksekutif muda yang menjalani gaya hidup aktif, serta mahu menikmati pemanduan harian yang bergaya dan sporty. Honda Malaysia menyasarkan untuk menjual sebanyak 1,000 unit City Hatchback Serba Baharu sebulan.
Jangan lupa subscribe channel Telegram MASKULIN untuk update paling terkini!
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Topi Keledar atau helmet merupakan aksesori yang paling penting buat penunggang motosikal. Tujuannya tidak lain dan tidak bukan adalah untuk melindungi kepala anda daripada cedera ketika berlaku kemalangan.
Aksesori ini jika diperhatikan seringkali dipandang enteng oleh pengguna hingga ada yang memakainya sekian lama tanpa di cuci dengan cermat. Anda kena faham bahawa helmet juga memerlukan penjagaan yang rapi sepertimana anda menjaga pakaian.
Berikut adalah beberapa tip yang dikongsikan PanduLaju tentang penjagaan helmet yang betul.
Ia dilakukan agar kelembapan yang ada dalam helmet tidak terperap.
2. Elak dari dijemur tengah panas
Jika dijemur secara terus, anda akan membuatkan stirofoam atau busa polistrin cepat rosak.
3. Elak sembur minyak wangi dalam helmet
Tindakan seperti ini boleh menyebabkan bahan dalaman helmet rosak.
4. Cabut beberapa bahagian dalaman helmet untuk dilap atau cuci
Terdapat beberapa bahagian dalaman helmet yang perlu dicabut & dibersihkan dengan bahan pencuci khas. Jika terlalu kotor, bahagian seperti pad pipi boleh dicabut dan dibersihkan dengan pencuci rendah kimia seperti syampu bayi atau cecair pencuci pinggan.
Sekali lagi diingatkan, jangan jemur bahagian dalaman helmet menghadap matahari, tetapi biarkan ia kering sendiri.
6. Guna kain microfiber & anti-calar untuk cuci visor
Visor juga mesti dicuci untuk pastikan penglihatan anda tidak kabur ketika menunggang motor. Ia perlu dibuat dengan lembut supaya tidak calar. Selain itu, ia juga bertujuan agar supaya visor nampak kemas serta baru macam baru dibeli.
7. Putik kapas boleh digunakan untuk mencuci bahagian kecil dalam helmet
Terdapat beberapa bahagian kecil dalam helmet yang perlu dibersihkan seperti lubang ventilator, bahagian skru serta nat di dalam helmet.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Malang tidak berbau.Tak dapat dinafikan selain jadi kenderaan, kereta juga selalu jadi ‘gobok’ simpanan barang. Tabiat ini memang mengundang bahaya buat diri dan menyebabkan barangan tersebut rosak dek cuaca panas.
Jadi jangan sesekali kita tinggalkan dalam kereta 7 barang ini pesan pakar Dr. Kamarul Ariffin Nor Sadan
1. MAKANAN/ MINUMAN
Ada pek makanan dan minuman yang tidak direka untuk tahan panas dan cahaya matahari. Suhu dalam kabin kereta yang diletak di kawasan panas boleh mencapai sehingga 70°C.
Ada pek akan terurai pada suhu ini, dan bahan kimianya akan mencemari makanan dan minuman. Elak makan makanan dan minuman yang terbiar di dalam kereta walaupun belum dibuka peknya.
2. UBAT-UBATAN
Kebanyakan ubat perlu disimpan pada suhu 25°C atau lebih rendah. Malah ada perlu disimpan di suhu di bawah 8°C iaitu di dalam peti ais. Jika melebihi suhu berkenaan, masa ia akan rosak.
Ada juga ubat perlu di simpan dalam tempat yang gelap, kerana ia akan rosak jika terkena cahaya matahari. Makan ubat-ubatan yang telah rosak boleh menjejaskan kesihatan.
3. PERANTI BERBATERI
Apa-apa peranti yang menggunakan bateri lithium ion seperti telefon bimbit, komputer riba, tablet, atau peranti penyimpan tenaga seperti powerbank, berisiko meledak jika ditinggalkan di dalam kereta yang panas.
Ledakan bateri berkenaan boleh menyebabkan kebakaran berlaku di dalam kereta anda. Selain risiko meledak dan terbakar, peranti-peranti begitu sering menjadi sasaran pencuri.
4. TIN AEROSOL / SPRAY
Tin aerosol/spray seperti spray dandanan rambut, spray racun serangga, spray pewangi, ubat inhaler mengandungi udara yang di mampatkan di dalamnya dan ia mempunyai tekanan yang tinggi.
Apabila ditinggalkan di dalam kereta yang panas, molekul udara dalam tin akan mengembang, lalu meningkatkan lagi tekanan di dalamnya. Hal itu boleh menyebabkan tin berkenaan meletup.
5. UBAT GEGAT / RACUN
Apa jua bahan beracun tidak digalakkan ditinggalkan di dalam kereta, terutamanya yang mudah meruap seperti ubat gegat, racun rumpai, dsb. Apa bila panas, bahan-bahan ini lebih cepat meruap.
Bila anda masuk ke dalam kereta, anda akan menghidu udara yang dicemari racun yang telah meruap tadi. Hal ini boleh menjejaskan kesihatan anda tanpa anda sedari.
6. PEMETIK API / PETROL
Biasanya perokok mempunyai lebih daripada satu pemetik api, dan lazimnya ada satu di dalam kereta. Ini perkara yang bahaya kerana pemetik api mudah meletup jika dibiarkan dalam kereta yang panas.
Ada juga pemandu yang menyimpan simpanan petrol di dalam kereta. Mungkin ia tidak akan terbakar tiba-tiba, tetapi dalam situasi kemalangan, petrol boleh tumpah pada pemandu dan penumpang.
7. ANAK / KANAK-KANAK
Jangan tinggalkan anak di dalam kereta sendirian walaupun enjin tidak dimatikan, apatah lagi jika enjin dimatikan. Kebanyakan kes berlaku kerana penjaga terlupa bahawa anak masih di dalam kereta.
Kedengaran mustahil, tetapi kes-kes seperti ini berlaku setiap tahun, dan ia melibatkan kematian. Mangsa yang lazimnya kanak-kanak, meninggal dunia disebabkan lemas dan strok haba.
Sebuah lakonan yang baik mempunyai kuasa untuk menyentuh jiwa dan hati penonton, demikian perkara yang disedar oleh Zahiril Adzim tatkala menonton lakonan Allahyarham Sudirman Haji Arshad suatu ketika dahulu.