Ada pelbagai cara dan teknik orang lakukan untuk menurunkan berat badan ni. Tapi admin tertarik dengan cara yang dilakukan oleh saudara Harith Faisal yang dikongsikan di laman facebooknya. Dengan mengunakan bajet yang mudah beliau berjaya merialisasikan impian menurunkan berat badan.

Jom kita tiru cara yang dilakukan :

Benda ni antara yang saya amalkan sepanjang saya diet 2 bulan ni. Yup! Hari ni genap 2 bulan saya mula diet. Dah dapat turun 10kg tanpa sebarang supplement.

Diet kurang kalori.

Saya makan nasi, makan ayam, makan ikan, makan sayur, makan spegeti. Makan je, tapi saya kurangkan pengambilan dia. Memang tinggal air bergula kecuali masa cheat day.
Saya tak pasti betul ke tak dari segi saintifik. Tapi saya rasa sendiri, bila saya amalkan minum teh hijau ni, perut tak masuk angin, tak sebu dan tak kembung sepanjang diet saya ni.

IKLAN

Sila cuba kepada yang tengah diet. Yang saya buat ni memang air teh hijau kosong. Takda gula, takda susu. Mula-mula rasa memang tak sedap. Lama-lama tak sedap jugak. Eh!
Kat mana nak beli? 99 Speedmart.
Saya pakai dua brand teh hijau jenis uncang. Uncang jelah. Senang nak buat, kan. Sehari saya pakai 2-3 uncang saja. Biasa satu uncang, saya pakai 2 round sebab nak jimat.

1. Ahmad Tea Jasmine Green Tea 25 teabags harganya RM4.40 saja. (Sedap)
2. Boh Green Tea 50 Teabags harganya RM9.40 saja. (Kurang sedap)

IKLAN

Doakan saya dapat turun lagi a few kilo untuk sama berat masa saya zaman bujang. Jaga kewangan, bagus untuk miliki aset. Jaga kesihatan, bagus kerana badan adalah aset.

Khasiat Lain Teh Hijau

1. Meningkatkan kesihatan mental dan fungsi otak

Teh hijau tidak sekadar mencergaskan otak, malah menjadikan seseorang itu pintar. Ini kerana ia mengandungi kafein tidak berlebihan yang mampu merangsang sel-sel otak dan menjadikannya lebih aktif.

IKLAN

2. Meningkatkan kecergasan fizikal

Teh hijau adalah minuman yang membantu proses pembakaran lemak dan pada masa sama meningkatkan kadar metabolisme dalam badan. Ini terbukti dalam satu kajian yang dilakukan terhadap 10 orang lelaki yang mana pengambilan teh hijau telah meningkatkan penggunaan tenaga mereka sehingga empat peratus.

3. Mencegah penyakit kanser

Kanser berlaku apabila terdapat peningkatan sel kanser di dalam badan manusia. Penyakit ini merupakan antara pembawa kematian paling tinggi dalam sesebuah negara. Teh hijau sarat dengan antioksida yang mampu memerangi sel kanser. Dengan itu, pengambilan teh hijau dapat mengurangkan risiko kanser payu dara, prostat, kolon dan banyak lagi.

4. Mencegah pembentukan bakteria pada gusi

Kajian membuktikan katekin yang terdapat pada daun teh hijau mampu membunuh mutan streptococcus, sejenis bakteria yang sering dijumpai pada gusi dan sekitar mulut manusia. Oleh itu, mereka yang meminum teh hijau setiap hari akan memperoleh kesihatan gusi dan mulut berpanjangan serta terhindar daripada masalah nafas berbau.

5. Melambatkan proses penuaan

AntiOKSIDA yang terdapat dalam ekstrak teh hijau mempunyai banyak kebaikan kepada manusia. Selain kesihatan tubuh, ia juga membantu menghasilkan tekstur kulit yang sihat dan cantik. Selain itu, ia mampu melambatkan proses penuaan. Bagi mereka yang mengamalkan minum teh hijau setiap pagi akan menikmati tahap kesihatan yang lebih baik kerana tumbuhan ini juga dapat membuang toksin dalam badan.