Kehidupan kita seharian kini tidak lagi sama seperti dulu. Itu antara hakikat yang kita semua perlu hadap dan terima. Setiap hari apabila terpaksa keluar rumah untuk membeli barangan keperluan pasti terdetik di hati kerisauan untuk terkena jangkotan wabak COVID-19.

Ia tidak mengenal siapa. Tidak kenal agama, bangsa, peringkat usia dan juga kedudukan dalam hirarki masyarakat. COVID-19 boleh menjangkiti sesiapa sahaja terutama kepada mereka yang tidak mengamalkan lagkah pencegahan, ingkar Perintah Kawalan Pergerakan dan tidak mengamalkan amalan kebersihan diri yang baik.

Tipulah kalau kita tidak berasa takut atau fobia untuk dijangkiti virus berbahaya ini. Dan di sinilah mungkin timbul pula masalah lain apabila ketakutan itu mula menjadi melampau dan tidak relevan.

Fobia atau kerisauan melampau mengenai penyakit boleh mendatangkan kesan emosi yang serius bagi sesetengah individu.

IKLAN

Memetik laporan Astro Awani, Setiausaha Persatuan Psikiatri Malaysia (MPA), Dr Firdaus Abdul Gani berkata, satu mekanisma yang baik diperlukan untuk menangani tekanan bagi mengelakkan kesan psikologi jangka panjang.

“Impak psikologi akibat pandemik telah lama dikenalpasti. Terdapat banyak kajian mengenai gejala gemuruh, kemurungan, tekanan jiwa dan kecelaruan pasca trauma akibat pandemik.

“Masalah kesihatan mental bukan hanya berpunca daripada ketakutan atau kebimbangan mengenai penyakit tetapi juga disebabkan keadaan itu menjejaskan kewangan, aktiviti harian serta berlakunya pengasingan sosial,” jelasnya lagi.

TERUSKAN RUTIN DENGAN BAIK

Bagi mengelakkan berlakunya kesan emosi yang tidak stabik dan fobia melampau kita dinasihatkan agar untuk meneruskan jadual harian yang teratur dan berehat secukupnya. Teknik relaksasi seperti kawalan pernafasan , mendengar muzik serta mengendurkan otot dapat membantu mengurangkan rasa gemuruh,” katanya.

Bagi mengelakkan rasa panik, pastikan sentiasa mendapat maklumat mengenai COVID-19 yang sahih sahaja. Usah terlalu tenggelam dengan maklumat-maklumat serta penyebaran info tidak sahih yang kadangkala boleh menimbulkan panik.

Selin itu, Persatuan Psikiatri Malaysia juga menggesa mereka yang berasa tertekan agar medapatkan pertolongan serta menggunakan perkhidmatan sokongan psikososial atas talian yang disediakan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia, Jabatan Kebajikan Masyarakat serta badan bukan kerajaan.

Talian sokongan psikisosial yang disediakan oleh KKM dengan kerjasama Mercy Malaysia boleh dihubungi di talian 03- 29359935, 011-63996482, 011-63994236 manakala Befrienders pula di talian: 03-79568145.