Statistik Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) 2018 menunjukkan lebih 60 peratus daripada 6.742 kes kemalangan maut lalu lintas adalah melibatkan penunggang dan pembonceng motosial.

Melihatkan angka tersebut ia merupakan satu jumlah yang cukup membimbangkan. Bayangkan jumlah kereta dan motosikal di atas jalan-jalan utama yang lebih kurang sahaja namun penunggang motosikal dan pembonceng berdepan risiko lebih tinggi untuk berdepan kemalangan.

BACA: Terlibat Kemalangan Kenderaan Tiada Cukai Jalan, Anda Sebenarnya Boleh Claim!

Melihatkan senaria yang kian membimbangkan muncul cadangan untuk menghadkan lorong kiri jalan raya khusus untukpengguna motosikal sebagai satu usaha untuk mengurangkan kadar kemalangan maut bagi pengguna motosikal.

Perkara ini telh dibangkitkan oleh Ketua Pengarah JKJR, Datuk Rosli Isa yang berkata pihaknya sedang melihat keberkesanan pelaksanaan langkah itu di negara-negara maju seperti Hong Kong dan Australia. Jelasnya, penggunaan lorong kiri untuk motosikal berkuasa kecil 150 cc ke bawah telah lama dipraktikkan di negara-negara tersebut.

IKLAN

FAKTOR UTAMA

Di Malaysia senario penunggang motosikal menggunakan lorong tengah dan juga membawa motosikal di tengah-tengah antara dua kereta ketika berlaku kesesakan jalan raya bukanlah perkara asing.

Faktor utama kemalangan maut motosikal adalah disebabkan kelajuan yang tinggi. Dan risiko membawa motosikal juga terdedah kepada bahaya lain seperti kerosakan jalan raya dan kecuaian pemandu kenderaan empat roda lebih besar seperti kereta, bas dan lori.

Sebuah grup WhatsApp iaitu Safety First juga menyuarakan cadangan sama dalam perjumpaan dengan Menteri Pengankutan, Anthony Loke Siew Fook.

IKLAN

Namun jelas Anthony Loke, Kementerian Pengankutan masih belum membuat sebarang keputusan muktamad berkenaan cadangan ini. Namun ia akan dikaji dan jika ia diyakini boleh mengurangkan kemalangan maut apa-apa cadangan diterima Kemneterian Pengankutan dengan terbuka.

REAKSI NETIZEN

Cadangan ini juga mendapat perhatian daripada netizen. Rata-rata netizen menerima cadangan ini jika ia boleh mengurangkan kadar kemalangan maut.

Malah mereka juga mencadangkan agar lorong motosikal diperbanyakkan sama ada di lebuh raya atau jalan Persekutuan. Cuma apa yang merisaukan mereka ialah pelaksaan kerana tidak semua jalan di negara kita mempunyai tiga lorong.

IKLAN

Dikhuatiri jika ia dilaksanakan kesesakan jalan raya akan menjadi lebih teruk. Ada juga yang mengatakan had laju motosikal yang dicadangkan 70 km/j adalah sesuatu yang tidak masuk akal. Terutama kepad penggun motosikal berkuasa tinggi.

Had laju kereta dan motosikal hendaklah sama kerana menggunakan jalan raya yang sama.

Bagaimana pula dengan pendapat anda? Adakah cadangan lorong kiri dikhususkan untuk motosikal merupakan pendekataan yang paling berkesan untuk mengurangkan kadar kemalangan maut melibatkan penunggang motosikal?

Bagi MASKULIN undang-undang sekarang sebenarnya sudah cukup baik. Apa yang perlu pengguna jalan raya lakukan ialah mematuhi semua undang-undang jalan raya. Dan antara perkara paling penting ialah memberikan fokus ketika memandu atau menunggang motosikal.

Kita sebagai pengguna jalan raya juga perlui sentiasa peka dan bertimbang rasa. Jangan terlalu mengikutkan emosi amarah ketika menggunakan kenderaan. Sebahagian besar punca kemalangan jalan raya ialah akibat cuai. Apatah lagi jika menggunakan motosikal yang terdedah kepada kecederaan dan maut.