Sebut sahaja jenama Datsun pasti kita semua terbayangkan model kereta lama yang cukup klasik dan popular pada era terdahulu. Datsun Motor Corporation merupakan jenama automobil yang dimiliki oleh Nissan yang mula diperkenalkan sejak tahun 1931.

Pada era 1980-an, Datsun merupakan jenama yang digunaan oleh Nissan untuk kereta eksportnya. Namun dilancarkan sebagai jenama untuk kenderaan kos murah pada 2013.

Kini jenama tersebut berdepan dengan ‘kepupusan’ akibat daripada kesan ekonomi dari pandemik COVID-19. Nissan Motor Co. merancang melakukan penjimatan kos melibatkan nilai sehungga USD2.8 billion.

Ia sebagai sebahagian daripada langkah penstrukturan semulasyarikat mereka selepas industri automobil global berdepan penurunan mendadak akibat penularan wabak tersebut.

IKLAN

Syarikat asal Yokohama itu akan menutup produksi kesemua kereta di bawah jenama Datsun. Ia juga merupakan susulan daripada penutupan operasi mereka di Indonesia dengan mengurangkan kos dari segi pemasaran, kajian dan kos berkaitan yang lain.

Nissan Terpaksa Kuburkan Jenama Kereta Datsun Kesan Keruntuhan Ekonomi COVID-19

Kondisi Nissan telah menjadi kurang stabil selepas berlakunya kontroversi kes penahanan bekas Pengerusi Carlos Ghosn. Mereka telah berdepan dengan pelbagai petanda awal sejak bulan lalu dengan jangkaan kerugian bakal dicatatkan untuk tahun ini.

IKLAN

Keadaan bertambah bingung apabila wabak COVID-19 membuatkan masa depan Nissan berada dalam keadaan sukar lalu menyumbang kepada penutupan kilang dan pusat pameran yang menyumbang kepada penurunan kadar penjualan kenderaan Nissan.

Nissan Terpaksa Kuburkan Jenama Kereta Datsun Kesan Keruntuhan Ekonomi COVID-19

IKLAN

Sehingga sekarang sebanyak 13 buah kilang Nissan akan ditutup dan kilang-kilang sedia ada akan digunakan sehingga 80 peratus (daripada 65 peratus) dengan kapasiti produksi 5.4 juta kenderaan.

Nilai pasaran saham Nissan juga telah menurun sebanyak 40% berbanding penuruan yang dialami pesing utama mereka, Toyota dan Honda.

Sebelum ini, terdapat laporan yang menyebut Nissan bakal memfokuskan pasaran di Amerika Syarikat, China dan Jepun, sementara rakan sepakatannya Renault akan tertumpu di Eropah manakala Mitsubishi pula di rantau Asia.

Gentleman semua dah baca MASKULIN?
Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.

KLIK DI SEENI