
Bagi anda yang menginginkan kereta mereka wangi sepanjang masa, memilih dan meletakkan pewangi kereta dengan cara yang betul adalah penting.
Sebenarnya tempat yang tepat dan berkesan untuk meletakkan pewangi kereta bukanlah di sini.
Menurut satu perkongsian @stdetailingjb di akaun TikTok , tempat paling sesuai untuk meletakkan pewangi adalah di bahagian kaki tempat duduk penumpang depan yang berdekatan dengan aircond
Ini kerana sebenarnya udara dalam kereta diserap daripada bahagian bawah dan akan dikeluarkan melalui aircond kenderaan.
Untuk membuktikannya, boleh lihat video di bawah yang mana udara disedut pada bahagian berkenaan dan dikeluarkan menerusi ruang ‘aircond’ kereta. Boleh juga klik SINI untuk tonton video.
@stdetailingjb Kita share.. mana tau bermanfaat.. like & share tanda support 😁 #polishkeretajb #coatingjb #Bikespajb #cuciseatjb #detailingjb #stdetailingjb ♬ original sound – Bryan Lee – Boss Bryan
Bila dah letak pewangi di sini barulah bau harum sampai ke bahagian belakang kereta.
Semoga bermanfaat.
Sumber: @stdetailingjb
BACA: Panduan Bulanan Cara Turunkan Berat Badan & Naikkan Otot Sepanjang 2025
Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
KLIK DI SEENI
Kerap Cas Telefon Dalam Kereta Beri Kesan Buruk, Tiga Kesan Ini Boleh Terjadi

Ramai di antara kita yang sering kali mengecas telefon di dalam kereta, terutama ketika dalam perjalanan jauh atau apabila bateri hampir habis.
Namun, tahukah anda bahawa kebiasaan ini sebenarnya boleh memberi kesan negatif? Berikut adalah tiga kesan yang mungkin boleh terjadi jika anda kerap mengecas telefon di dalam kereta:
1. Kerosakan pada Bateri Telefon
Mengecas telefon dalam kereta boleh menyebabkan bateri telefon cepat rosak. Pengecasan menggunakan soket kereta selalunya tidak stabil kerana output voltan dan arus boleh berbeza-beza bergantung pada keadaan enjin. Voltan yang tidak stabil ini boleh menjejaskan bateri telefon, menyebabkan ia cepat kehilangan kapasiti atau panas berlebihan. Jika dilakukan secara kerap, bateri telefon akan semakin cepat habis dan perlu diganti lebih awal daripada yang sepatutnya.
2. Mengurangkan Jangka Hayat Alternator dan Bateri Kereta
Ketika enjin kereta dihidupkan, sistem pengecasan telefon akan mengambil tenaga daripada bateri kereta dan alternator. Jika anda mengecas telefon semasa enjin dimatikan, ia memberi beban tambahan pada bateri kereta. Penggunaan yang kerap boleh menyebabkan bateri kereta cepat lemah dan perlu diganti lebih awal. Selain itu, alternator yang bekerja terlalu kuat untuk menyokong pengecasan telefon juga boleh terjejas dan menyebabkan kos penyelenggaraan tambahan.
3. Kesan Kepanasan yang Berlebihan
Mengecas telefon di dalam kereta, terutama ketika cuaca panas, boleh menyebabkan suhu telefon meningkat. Dalam keadaan cuaca panas atau ketika kereta dijemur, suhu di dalam kereta boleh meningkat dengan cepat. Jika anda mengecas telefon dalam keadaan suhu yang tinggi, ia akan menyebabkan telefon mudah panas berlebihan (overheating). Overheating ini boleh memberi kesan kepada prestasi telefon, bahkan dalam kes yang melampau, telefon boleh rosak atau terbakar.
Langkah-Langkah untuk Mengelakkan Kesan Negatif
Untuk menjaga jangka hayat telefon dan kereta anda, berikut beberapa langkah yang boleh anda ambil:
- Gunakan pengecas yang disahkan dan berkualiti tinggi untuk penggunaan dalam kereta.
- Elakkan mengecas telefon di dalam kereta apabila enjin dimatikan.
- Cas telefon anda pada masa yang diperlukan sahaja, elakkan pengecasan yang berlebihan.
- Elakkan meletakkan telefon di kawasan yang terdedah kepada cahaya matahari langsung semasa cas.
Mengelakkan kebiasaan mengecas telefon dalam kereta mungkin agak mencabar, tetapi ia penting untuk menjaga jangka hayat peranti dan kenderaan anda. Dengan langkah berjaga-jaga yang betul, anda boleh mengelakkan kesan negatif ini daripada berlaku.
@altimatsaujana Kerap cas telefon dalam kereta ?! Kereta boleh rosak !! #bengkel #bengkelrepairkereta #bengkelkereta #bengkelrepairaircondkereta #bengkelkeretasungaibuloh #aircond #automotif #automotivemalaysia #bengkelmalaysia #otomotif #bengkelservicekereta #bengkelserviceaircondkereta #airconditioner #aircondkereta #aircondkeretataksejuk #aircondkeretapanas #aircondkeretabocor #aircondkeretabaubusuk #automotive #automotifmalaysia ♬ original sound – Altimat Saujana Utama
Sumber : akaun TikTok
Jangan lupa subscribe atau follow YouTube dan TikTok MASKULIN untuk seleksi video menarik seperti di bawah.
Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
KLIK DI SEENI
Skuter Elektrik Gempak BMW CE 04 Bakal Direalisasikan Untuk Pasaran Tidak Lama Lagi

Jenama BMW sememangnya cukup dikagumi oleh ramai penggemar dan pengikut setia industri automotif global. Bukan hanya tertumpu kepada industri kereta atau kenderaan empat roda, BMW menerusi dividyen Motorrad miliknya juga sentiasa hadir dengan idea baharu dan radikal untuk reka cipta motosikal.
Sejak bertahun lamanya BMW telah memberikan bayangan bahawa mereka akan menghasilkan motosikal dalam bentuk skuter elektrik yang agak radikal bagi kegunaan dunia urban. Pada minggu lalu pengeluar automotif asal Jerman ini mengumumkan bahara mereka akan mula menghasilkan model skuter elektri BMW CE 04.
Ia bakal hadir dengan kadar kelajuan sesuai untuk kegunaan konvensional serta tampil dengan sentuhan rekaan yang futuristik. Model ini sebenarnya pernah dipertontokan kepada umum menerusi pertunjukan auto sebagai model konsep.
KUASA MOTOR
BMW CE 04 ini ini dikuasakan oleh motor elektrik 31kW yang bersamaan dengan 42 hp atau kuasa kuda. Manakala baterinya pula terletak di bahagian belakang. Bagi jarak perjalanan pula skuter elektrik BMW ini dikatakan boleh dibawa sejauh 120 kilometer dengan sekali cas penuh. Dengan jarak seperti itu ia sememangnya sangat sesuai untuk kegunaan harian terutamanya di kawasan bandar.
Proses cas semula dari baterinya untuk jadi penuh dianggarkan memakan masa 4 jam 20 minit dengan menggunakan soket dinding biasa. Akan tetapi jika pengecasan dilakukan menggunakan pengecas Level 2, masa tersebut akan jadi lebih singkat kepada 1 jam 40 minit.
Dari segi kelajuan maksima, BMW CE 04 boleh memecut sehingga 120 km/j. Bolehlah dikatakan ia limit kelajuan yang sesuai untuk kegunaan urban dan membuatkan penunggang lebih yakin untuk memecut di atas lebuh raya.
Sama seperti sebuah kereta elektrik, CE 04 ini turut dilengkapi dengan sistem regenerative braking yang diaktifkan bila pendikit dilepaskan sepenuhnya. Seretan tork akan dikenakan secara automatic ke atas roda depan dan belakang untuk memastikan semuanya dalam keadaan stabil.
CIRI MENARIK
Antara cirinya yang paling menarik ialah kemampuannya untuk ‘reverse’. Ini kerana ia mempunyai motor elektrik boleh membuat putaran terbalik lalu memudahkan penunggang keluar dari petak pakir yang agak condong ke depan.
Selain brek regeneratif, skuter eletkrik ini juga dilengkapi brek cakera berkembar 265mm di depan dengan angkup 4-piston dan cakera tunggal bersaiz sama di belakang. Sistem ABS Bosch terbaru dipilih kerana kemampuannya beroperasi secara bebas antara roda depan dan belakang selain sebagai tambahan ciri keselamatan.
Sebanyak empat mod tunggangan disediakan dengan mod ECO untuk jarak paling maksima, mod RAIN untuk keselamatan dalam hujan, mod ROAD untuk kegunaan biasa dan mod DYNAMIC untuk prestasi.
Menurut laporan, skuter ini bakal mula dipasarkan di Amerika Syarikat pada suku pertama tahun hadapan. Harganya pula dijangka sekitar RM50,000.
Jangan lupa untuk subscribe YouTube MASKULIN ya!
Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
KLIK DI SEENI
Maksud Warna Asap Ekzos Berbeza Keluar Dari Kereta, Itu Petanda Awal Kereta Ada Masalah

Sebagai pemandu tidak dapat dinafian kita memang sangat jarang perhatikan asap ekzos yang keluar. Apa tidaknya kita yang memandu kenderaan sendiri memang tidak akan nampak asap keluar dari ekzos di belakang.
Melainkan asap itu betul-betul tebal dan ketika kenderaan tidak bergerak barulah kita perasan. Di sinilah anda perlu sentiasa panaskan enjin dan perhatikan warna asap yang keluar dari ekzos. Apabila ia mengeluarkan sebarang warna ia mungkin petanda kereta bermasalah.
Tapi tahukah anda setiap warna asap keluar dari ekzos membawa petanda kerosakan berbeza? Berikut MASKULIN kongsikan apa makna di sebalik warna asap ekzos.
ASAP PUTIH
Asap putih merupakan warna yang sering kita lihat keluar dari ekzos. Jika ia keluar selama beberapa saat selepas anda hidupkan enjin, itu merupakan perkara biasa kerana itu mungkin proses pemeluwapan. Akan tetapi jika asap putih cukup tebal yang keluar anda harus berikan perhatian.
Ini kerana itu merupakan antara petanda minyak pelincir memasuki kebuk pembakaran serta berlakunya kerosakan pada enjin kenderaan anda. Kemunculan asap putih juga mungkin membawa petanda berlaku kerosakan pada gasket silinder. Jika ini berlaku, segeralah bawa kereta ke bengkel untuk diperiksa dan dibaiki segera.

ASAP HITAM
Andai kata ekzos kereta anda keluar asap hitam berkpeul-kepul. itu merupakan satu petanda tidak baik. Kemunngkinan besar enjin kereta anda tidak dapat udara mencukupi yang menyebabkan bahan api dibakar berlebihan. Jadi apa yang perlu anda periksa ialah penapis udara kerana ada kemungkinan ia tersumbat. Selain itu, cuba juga bersihkan penapis. Jika kondisinya teruk tukar sahaja yang baru.
Namun jika anda dapati penapis udara keadaan baik namun masih mengeluarkan asap hitam, itu mungkin petanda injektor bahan api, manifold atau komponen lain ada masalah. Jadi langkah terbaik selepas itu ialah bawa segera ke bengkel.
ASAP KELABU
Asap ekzos berwarna kelabu pula mungkin petanda enjin membakar minyak transmisi daripada silinder atau terdapat kerosakan pada gelang piston. Perkara anda harus lakukan ialah perhatikan dengan baik supaya pembaikan dapat dilakukan segera sebagai langkah pemulihan.
Selain warna asap, anda juga boleh cuba cari bau atau hidu bau terbakar yang menunjukkan masalah pada komponen pengecas turbo. Jika terdapat kerosakan seperti yang disyaki, baikilah dengan segera agar kerosakan lebih teruk dapat dielakkan. Segera baiki apa yang patut bagi mengelak kos pembaikan yang lebih tinggi.
ASAP BIRU
Biru di sini bukanlah bermaksud kebiruan yang terang. Asap yang berwarna kebiruan ini membawa maksud terdapat kebocoran di dalam enjin. Jika ini berlaku, enjin kereta anda mungkin sedang membakar minyak hitam.
Kebocoran minyak hitam boleh berlaku disebabkan kerosakan pada kedap injap (valve seal), masalah pada dinding silinder atau gelang piston (piston ring) haus/rosak. Jika ia keluar ketika memecut pula itu mungkin bermakna gelang piston yang rosak. Manakala jika asap berwarna sama keluar ketika nyahpecut, kebarangkalian itu berpunca daripada kepala silinder.
Jadi perhatikanlah asap ekzos kereta anda ya untuk kenali pasti apakah kerosakan yang mungkin telah berlaku.
Sumber: Pandulaju.com.my
Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
KLIK DI SEENI