Malang tidak berbau. Inilah yang terjadi kepada pemilik Honda Civic Type R, Greg Ellingson dari Amerika syarikat.
Pastinya kejadian ini meninggalkan kesan mendalam buat dirinya. Baru sahaja menerima kunci kereta, beliau sudah terlibat dalam kemalangan. Lebih menyedihkan ia akibat kecuaian pemandu lain.
Malah odometer hot hatch berkenaan baru mencapai perbatuan 243km. Menceritakan kejadian, Greg memberitahu beliau memandu keretanya dari pusat pameran Philadelphia menuju ke Philly.
“Seorang pemandu cuai telah menghentam bahagian belakang Civic Type R saya sehingga mengakibatkan cermin belakang pecah.
“Ketika itu trafik bergerak perlahan dan langsung berhenti dan beliau melanggar kereta saya pada kelajuan 56km/j tanpa menekan brek,” katanya.
Akibat daripada impak tersebut, Greg turut melanggar kereta di depannya yang menyebabkan kerosakan pada bahagian hud, gril dan bampar depan.
Ads
Dalam kes ini, punca kemalangan bukanlah disebabkan oleh pemilik. Tetapi masih, sakitnya tuh di sini apabila melihat kerosakan tersebut.
Tambahan, hot hatch berkenaan baru sahaja keluar dari pusat pameran dan si pemilik tidak berkesempatan melaram dan menguji prestasi Civic Type R tersebut.
Situasi yang berlaku pada Greg mengingatkan penulis mengenai kejadian Ferrari F430 Scuderia di England. Supercar berkenaan mengalami kerosakan teruk selepas terlibat dalam kemalangan. Lebih mengharukan model Itali itu baru sejam keluar dari pusat pameran.
Ads
Jika dibandingkan kedua-dua kejadian, kerosakan Civic Type R itu masih boleh dibaiki dan bukanlah kerosakan major. Tetapi Greg mengharapkan pihak insurans dapat menilai semula total kerosakkan dan membeli Civic Type R baru dengan warna yang sama.
Sumber: Carbuzz
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Kepada anda yang mempunyai dan memiliki memiliki kereta atau kenderaan empat roda berusia lima tahun sila beri perhatian.
Terdapat satu komponen dan jenis kerosakan yang sering tidak diberikan perhatian khusus. Masalah ini akan muncul selepas anda dapati enjin kereta bergegar dengan kuat. Sehingga ia boleh menjejaskan pemanduan serta keselesaan.
Anda mungkin hairan dari manakah puncanya masalah tersebut dan kenapa stereng boleh bergegar dengan cukup kuat. Dan semestinya anda risau akan kesan yang boleh menimpa terhadap kereta.
Terlebih dahulu kita perlu tahu apa itu engine mounting. Secara asasnya engine mounting merupakan komponen yang ‘memegang’ enjin kereta dan juga kotak gear. Kebiasaannya terdapat dua atau tiga pada bahagian enjin dan ia juga mempunyai lapisan getah yang membawa fungsi menyerap gegaran.
Foto: Getty Image
Di antara punca utama mengapa kerosakan pada engine mounting ini boleh rosak adalah disebabkan bahagian getahnya yang sudah keras atau kedudukan besi mounting rosak dan tercabut daripada bahagian casis enjin.
KESAN AKIBAT KEROSAKAN
Terdapat beberapa jenis kesan dan kerosakan yang boleh berlaku kepada kereta anda sekiranya engine mounting rosak. Antaranya ialah;
Enjin kereta boleh jatuh dan teralih dari kedudukan asal. Ini akan menyebabkan kerosakan teruk kepada komponen lain seperti sistem ekzos, driveshaft, alignment lari dan kerosakan lain lagi.
Juga boleh menyebabkan kerosakan pada bahagian panel body dan casis kereta akibat gegaran berterusan dari mounting enjin yang rosak
Pergeseran akan berlaku di antara komponen yang berada berdekatan dengan enjin seperti turbocharger, manifold, bateri, radiator, kipas dan sebagainya. Secara tak langsung boleh menyebabkan lagi banyak komponen rosak
Dalam penjagaan kereta sebelum berlakunya apa-apa kerosakan kebiasaannya kereta akan memberikan pentunjuk. Begitu juga kerosakan pada bahagian engine mounting. Ia merupakan jenis kerosakan yang jarang sekali berlaku secara tiba-tiba.
Berikut merupakan tanda-tanda engine mounting kereta anda sudah rosak;
Selepas enjin kereta dihidupkan anda dapati timing engine jadi turun naik. Ia lebih buruk apabila penghawa dingin dipasang. Selain itu, kereta juga turut bergegar dengan kuat lalu menjadikan pengalaman menawa kereta jadi tidak selesa.
Rasa bergoyang atau tidak stabil semasa mengambil selekoh atau ketika memusingkan kenderaan. Engine tidak diikat dengan betul dan menyebabkan inersia lebih semasa pusing.
Bagi kereta jenis manual ia lebih mudah untuk mengetahui sama ada ia mengalami kerosakan atau tidak. Letakkan sedikit kaki kiri di bahagian pedal clutch. Jika ada gegaran kuat maka itu petanda mounting untuk gearbox ada masalah.
Ketika kereta bergerak laju di jalan lurus namun anda dapati stereng bergegar dengan kuat. Memang sah ada masalah engine mounting yang perlu diperiksa dengan segera.
Tidak dinafian jenama BMW menjadi pilihan buat ramai eksekutif muda di Malaysia dan seluruh dunia amnya. Dengan keterampilan jentera ciptaannya yang sentiasa mendapat suntikan rekaan moden dan penuh nilai estetika tersendiri tidak hairanlah mengapa ia menjadi pilihan ramai.
Terbaru, BMW Group Malaysi bakal memperkenalkan jentera dari siri BMW 4 Series terbarunya, BMW 430i Coupé M Sport. Beberapa hari lalu, mereka telah mengumumkan pratempahan untuk genrasi terbaharu model jentera tersebut kini disediakan menerusi BMW Shop Online.
Menurut Pengarah Urusan BMW Group Malaysia, Herald Hoelzl, “Kecemerlangan yang dituntut dalam aspek kefungsian dan rekaan berestetika sejak sekian lama telah mendasari prinsip pembangunan kereta kami yang merangkapkan sebuah keunggulan serta membekalkan pengalaman pemanduan yang tiada tandingannya buat para pelanggan kami. Dan janji kami ini meliputi seluruh produk BMW.”
KEUNGGULAN JENAMA
Dari segi rekaan, BMW 430i Coupé M Sport tampil dengan pendekatan sebagai sebuha jentera yang unik. Ia tidak lari daripada membawa reputasi keunggulan jenamanya dan dalam masa yang sama menerajui reka cipta inovasi moden.
BMW Group Malaysia menaru keyakinan bahawa model ini akan turut mengikuti jejak langkah model-model keretanya yang lain bakal menyusul pada tahun ini. Atas sebahagian daripada bahasa reka bentuknya yang bersifat puris, BMW 430i Coupé M Sport baharu mempamerkan penggayaan yang memetik ilham daripada model-model bersejarah yang terdahulu, namun masih membawakan nuansa serba kontemporari.
Rekaan atletik jentera coupé ini menonjolkan keelegenan dan keeksklusifan, kelainannya dapat dilihat dengan jelas berbanding model-model BMW 3 Series. Berbekalkan aspek pengendalian sporty yang dipadankan dengan ciri-ciri keselesaan bertaraf tinggi, BMW 430i Coupé M Sport baharu menjamin pemanduan yang lebih lancar.
Pratempeahan untuk model hebat ini kini boleh dibuat menerusi platform BMW Shop Online dengan tawaran bersama pakej inovasi. Untuk makulant lanjut anda boleh layari laman sesawang BMW yang rasmi di sini.
Jangan lupa untuk subscribe YouTube MASKULIN untuk kandungan video menarik seperti di bawah!
Foto: Fabian Kirchbauer
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Ada ketikanya mungkin korang tak sedar yang korang dan terbiasa lakukan tabiat-tabiat buruk yang boleh merosakkan kereta. Ingat! Nak membaiki kereta bukan pakai belanja yang murah. Jika kotak gear, gear atau transmisi korang rosak memang boleh menelan belanja yang mahal untuk membaikinya.
Sebagai pemandu, tentunya korang ingin lakukan yang terbaik untuk melindungi bahagian kereta korang daripada rosak, sekali gus mengelakkan daripada mengeluarkan belanja yang mungkin jumlahnya boleh buat poket korang kering.
Jika korang tak mahu gear kereta auto korang rosak, elak lakukan 8 tabiat buruk ini.
1. Kebiasaannya kereta AUTO ada enam “step” gear. Sewaktu hendak menghidupkan enjin selepas dimatikan lebih enam jam,
a) On suis dahulu (jangan hidupkan) pastikan semua lampu panduan di meter menyala. Kemudian gerakan gear setiap step bermula daripada paling atas hingga ke paling bawah.
b) Kemudian gerakan gear setiap step bermula daripada paling atas hingga ke paling bawah.
c) Setiap step perlu berhenti selama dua saat.
d) Kemudian daripada paling bawah naik kan ke “N”, (pastikan brek tangan ditarik sekuat-kuatnya) dan hidupkan enjin. Biarkan gear di “N” sahaja sehingga anda menggerakkan kenderaan. Biarkan selama 5 minit jika 6 jam dan 10 minit jika 7 jam ke atas.
2. Minyak AUTO dan AUTO Filter hendaklah ditukarkan setiap 30,000 km atau 6 bulan (yang mana dulu). Ini amat penting dilakukan mengikut jadual. Sebenarnya kalau nak diikutkan AUTO filter perlu ditukar apabila 2 kali tukar minyak AUTO.
Tetapi lebih baik ditukar setiap kali anda menukar minyak AUTO, kerana mekanik akan buka semua takung minyak AUTO dan bersihkannya. Elakkan tukar minyak AUTO tanpa membuka takung minyak AUTO. Ini kerana hendak mengelak adanya air dalam takung minyak AUTO, jika dibiarkan terlalu lama ia boleh memudaratkan kotak gear.
Pastikan minyak AUTO dan filter yang digunakan tulen dan ianya menepati spesifikasi kenderaan anda. Elakkan mengguna barang tiruan kerana ia memberi kesan yang tidak bagus untuk jangka masa panjang.
3. Sewaktu hendak memulakan perjalanan, selepas anda berhenti di mana-mana sekalipun, mulakan dengan step “2” atau step kedua selepas “N”.
Selepas bacaan meter RPM mencecah 2000-2500 tukar kembali kepada “D” atau satu step di bawah “N”. Bila anda memulakan dengan 2 step kereta anda dapat bergerak dengan “sukarela dan penuh semangat. Bila kereta anda mulakan pergerakan dalam keadaan “terpaksa” lama kelamaan ianya akan memberi kesan yang tidak baik kepada kotak gear dan enjin.
4. Elakan melalui jalan yang ada air bertakung terlalu tinggi atau meredah banjir. Jika terpaksa melalui juga pastikan dalam keadaan lancar atau “satu nafas” sahaja.
Jangan sesekali berhenti dalam air bertakung yang tinggi yang boleh terkena bahagian bawah enjin. Ini boleh menyebabkan pintu kotak gear anda dimasuki air dan seterusnya boleh menyebabkan minyak AUTO anda bercampur dengan air serta boleh menyebabkan ‘clutch plate’ anda terbakar.
5. Elakkan daripada selalu mendaki bukit-bukit yang tinggi terlalu kerap (contoh: Genting Highland)
6. Pastikan step-step gear yang ada digunakan dengan baik sewaktu menaiki bukit, sesuai dengan bacaan RPM kereta anda. Jangan paksa kereta anda mendaki bukit menggunakan step “D”.
Gunakan sepenuhnya dua step lagi yang ada di bawah step D, sesuai dengan ketinggian bukit tersebut atau bacaan RPM anda.
7. Elakan “reversed” kereta anda dalam keadaan laju, jarak yang jauh atau terlalu kerap sangat.
Gunakan gear ‘reversed’ anda seminimum yang boleh. Penggunaan gear ‘reversed’ yang tidak betul boleh menyebabkan kotak gear anda cepat rosak.
8. Jangan terlalu agresif sewaktu hendak memulakan perjalanan kenderaan anda. Mulakan dengan perlahan-perlahan dan tambah kelajuan berperingkat-peringkat.
Jika anda mula dengan agresif bukan sahaja memberi kesan yang tidak baik kepada kotak gear malah juga dapat memberi kesan yang tidak baik kepada ‘timing belt’, Inilah salah satu punca ‘timing belt’ putus sebelum sampai waktu penukaran yang akan datang.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Kemahiran lelaki perlu belajar sebelum jadi suami, barulah dapat berjimat. Menjadi seorang suami bukan sekadar menyediakan nafkah dan membina keluarga, tetapi juga perlu bijak mengurus kewangan dan mengendalikan hal-hal rumah tangga.