Adakah anda tertanya apakah maksud simbol bercahaya yang ada pada permukaan Dashboard papan meter kereta anda? Sekiranya terjadi situasi dimana ada antara simbol yang menyala pada papan pemandu, adakah anda dapat memahami tentang apakah maksud disebalik logo-simbol tersebut?
Perlu diketahui bahawa ianya la adalah penting kerana pemandu perlu mengetahui apakah yang berlaku pada kenderaan anda, terutamanya yang membabitkan enjin. Dan juga ianya boleh mengurangkan risiko kenderaan anda terpaksa berhenti di persimpangan jalan akibat daripada kerosakkan
1. Lampu amaran brek tangan
Kebiasaan untuk simbol lampu ini adalah kerana anda sedang menggunakan handbrake, ataupun handbrake sedang aktif, selain itu untuk masalah yang jarang di hadapi adalah ianya menandakan bahawa terdapat masalah pada sistem brek, ABS ataupun cecair brake berkekurangan ( Low brake fluid )
2. Lampu amaran suhu enjin
Simbol tersebut menunjukkan ianya adalah bertujuan untuk mengukur suhu temperature pada bahagian coolant enjin kenderaan. Apabila tolok meter naik sehingga paras merah, ianya bermaksud air coolant di dalam radiator anda berada pada tahap yang kurang, kebocoran radiator ataupun masalah pada penutup kepala gasket. Jika ini terjadi segera berhentikan kenderaan dan buka bonet kemudian biarkan sehingga suhu panas berkekurangan seterusnya setelah sejuk, periksa radiator lihat paras air dan juga bawah radiator, sama ada terdapat kebocoran
3. Lampu periksa cecair penyejuk
Ianya bermaksud cecair penyejuk coolant di dalam radiator anda berada dalam tahap yang rendah, seperti yang sebelumnya, simbol ini menandakan bahawa radiator anda mengandungi cecair coolant / penyejuk yang rendah sila periksa dan tambah cecair penyejuk / coolant sebelum menggunakan kenderaan.
4. Lampu amaran aras minyak enjin
Ads
Simbol berlampu yang bermaksud minyak enjin, sekiranya semasa memandu dan lampu merah pada simbol ini bernyala, ianya bermaksud enjin anda kekurangan minyak hitam / minyak enjin, top up dengan minyak enjin yang baru sebelum meneruskan perjalanan
5. Lampu amaran sistem bateri kenderaan
Indicator yang bermaksud bateri kenderaan anda. Sekiranya ia terus bernyala selepas menghidupkan enjin kenderaan dan semasa mula berjalan, ianya bermaksud ada masalah pada alternator, sambungan bateri, Masalah Kabel, Power Steering ataupun kemungkinan masalah pada cooler pump enjin anda.
6. Beg udara SRS
Ads
Simbol yang bermaksud Beg Udara SRS. kebiasaannya lampu akan switch off sekiranya anda selesai memasang kerusi kanak-kanak, jika masih bernyala, kemungkinan ianya mengesan kerosakan dan perlu diganti sekiranya perlu. TPMS secara manual.
7. Lampu amaran minyak brek
Ianya bermaksud bahawa cecair untuk brek anda berada di dalam tahap yang rendah, periksa tahap cecair kerana ianya akan berkekurangan apabila brakepads habis. Sekiranya simbol ini bernyala bermakna ianya menandakan masalah kekurangan cecair sudahpun berlaku, sila rujuk pada bengkel kenderaan untuk memeriksa masalah yang berlaku.
8. Amaran periksa enjin
Ads
Bermaksud enjin anda memerlukan servis oleh kerana di sebabkan pelbagai faktor, berkemungkinan ada masalah di bahagian dalaman enjin yang memerlukan pemeriksaan, antara sebab ianya bernyala berkemungkinan di sebabkan kekurangan kuasa enjin, ataupun elektrikal sensor anda mengalami masalah.
9. Amaran lampu tinggi
Sinar terang umpama berlian berkilau ini adalah simbol untuk lampu tinggi, ianya akan menyala sekiranya anda menggunakan lampu tinggi, apa yang penting anda perlu tahu bila untuk gunakannya. Biar kena pada tempat.
10. Amaran lampu kabus
Simbol tersebut bermaksud lampu kebus di hadapan dan juga di belakang, ianya amat berguna khususnya di dalam persekitaran pemanduan yang berkabus, hujan lebat dan juga dalam keadaan yang tidak jelas, cahayanya yang terang juga boleh memastikan pemandu lain dapat menyedari kehadiran anda, dan dapat mengelakkan perkara yang tidak diingini boleh berlaku
11. Lampu amaran kawalan penstabil kenderaan
Ianya bermaksud TCS anda berada didalam mod pilihan Off – Tidak aktif. TCS bermaksud Traction Control System, iaitu sistem yang mengawal tayar anda daripada tergelincir dan juga memastikan cengkaman tayar pada permukaan jalan. Amat sesuai di dalam keadaan jalan basah dan licin terutamanya ketika hujan lebat, amatlah tidak di galakkan untuk sistem TCS ini dalam pilihan OFF ketika di dalam pemanduan pada jalan yang basah atau licin
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Apakah perkara yang paling menyeksakan bila memandu di negara bercuaca panas tropika seperti Malaysia?
Tak lain tak bukan ialah bila terpaksa memandu atau menjadi penumpang kereta yang mempunyai penghawa dingin tak berfungsi!
Umum kita sudah tahu bahawa negara kerap berdepan dengan cuaca yang sangat panas. Malah cuaca panas ini boleh datang dan pergi lebih cepat daripada biskut.
Dan dalam cuaca panas begini amatlah penting untuk kita mempunyai penghawa dingin kereta yang berfungsi dengan baik.
Bayangkanlah anda memandu atau menjadi penumpang di dalam kenderaan pada jam 12 tengahari. Memang akan cukup menyeksakan dengan kepanasan melampau.
Penghawa dingin kereta anda sebenarnya mungkin tak rosak. Antara sebab mengapa ia tak sejuk adaah kerana filter sudah lama tak dibersihkan.
Seorang pengguna Facebook, Mohd Farhan Alias pernah membuat perkongsian cara DIY yang mudah untuk cuci filter penghawa dingin. Perkongsian yang dilakukan ini adalah berdasarkan kereta Peroduan Myvi. Jom ikuti perkongsiannya di bawah.
BUKA BAHAGIAN GLOVE BOX
Kebiasaannya glove box ini terletak di hadapan bahagian penumpang hadapan di sebelah kiri. Buka dan tanggalkan dengan perlahan.
CARI PENUTUP FILTER
Selepas membuka glove box, cari penutup filter seperti gambar di atas. Terdapat klip penutup yang biasanya terletak di sebelah kanan. Buka klip tersebut.
Selepas klip dan penutup dibuka tarik filter yang berwarna putih.
PERIKSA KONDISI FILTER
Inilah rupa filter yang telah memerangkap banyak debu dan habuk. Boleh dikatakan sudah kotor.
GUNA SABUN
Kondisi sebelum dan selepas filter direndam dalam air sabun.
Untuk bersihkan filter anda boleh gunakan sedikit sabun pakaian. Rendamkan filter yang kotor itu di dalam bekas.
CUCI DENGAN BERUS
Selepas sejam filter direndam anda boleh keluarkannya. Biasanya masih terdapat sedikit kotoran. Anda boleh menggunakan berus gigi lama untuk mencucinya.
KERINGKAN
Sudah nak siap! Langkah terakhir anda perlu keringkan filter yang sudah dicuci. Boleh dikeringkan sama ada dijemur di bawah matahari atau menggunakan blower. Selepas kering anda boleh pasang semula.
Semoga perkongsian dari saudara Mohd Farhan Alias ini boleh membantu anda menjadikan penghawa dingin kereta berfungsi dengan baik. Bila dah buat secara DIY begini anda pun boleh berjimat!
Jika penghawa dingin masih tidak sejuk anda perlu bawa ke bengkel untuk buat pemeriksaan lanjut. Mungkin ada masalah kebocoran di bahagian tertentu telah berlaku. Dan yang paling penting lakukanlah servis penghawa dingin secara berkala.
Kredit: Mohd Farhan Alias
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Kalau kereta anda tak ada tinted, windshield cover dan sunshade boleh jadi penyelamat.
Ibarat pelindung matahari untuk kereta, ia halang cahaya terus masuk melalui cermin depan dan tepi, sekaligus kurangkan suhu dalaman.
Bila cahaya matahari terhalang daripada masuk secara terus, suhu dalaman kereta akan jadi jauh lebih rendah.
Foto : Siakap Keli
Tambahan pula, ini juga membantu mengelakkan kerosakan pada bahagian dalaman seperti papan pemuka dan tempat duduk akibat pendedahan UV yang berterusan.
Turunkan Cermin Sikit
Cara mudah tapi ramai tak tahu adalah turunkan cermin tingkap sikit bila parking.
Ini beri ruang untuk pengudaraan dan elakkan udara panas terperangkap. Tapi, pastikan tempat parking tu selamat ya!
Namun, pastikan kereta diparkir di tempat yang selamat dan terjaga, seperti dalam kawasan berpagar atau tempat awam yang ramai orang.
Elakkan buat di kawasan sunyi bagi mengelakkan risiko kecurian.
Foto : Carlist
“Kipas” Udara Panas Keluar
Sebelum masuk kereta, buka pintu pemandu dan turunkan tingkap penumpang.
Lepas tu, hayun pintu pemandu beberapa kali untuk keluarkan udara panas. Nampak kelakar, tapi sangat berkesan!
Sebenarnya teknik ini berkesan untuk mengeluarkan udara panas yang terperangkap dalam kereta.
Dalam beberapa saat, anda akan rasa suhu dalam kereta jadi lebih ‘bernafas’.
Cover Tempat Duduk, Lagi-Lagi Yang Kulit
Tempat duduk kulit memang mudah serap haba. Bila duduk je rasa macam terbakar! Guna kain nipis atau sarung khas untuk lindungi tempat duduk dari matahari.
Selain kurangkan panas, ia juga jaga permukaan kerusi dari cepat rosak.
Selain melindungi dari panas, ia juga dapat memanjangkan jangka hayat kerusi daripada cepat merekah atau rosak akibat sinaran matahari.
Foto : mStar
Tinted Cermin Kereta
Kalau bajet mengizinkan, pasang tinted berkualiti dan ikut spesifikasi JPJ.
Tinted bukan sahaja kurangkan haba, tapi juga halang sinaran UV yang boleh merosakkan dalaman kereta.
Persatuan pengguna islam Malaysia ada mengeluarkan satu kenyataan di social medianya baru-baru ini berkenaan dengan urusan tarik kenderaan.
Bukan lelaki je perlu tahu malah perempuan juga patut mengetahui pekara ini. Jadi ini dia beberapa pekara yang mesti anda ketahui dahulu sebelum anda menyerahkan kunci kereta anda.
Institusi Kewangan tidak dibenarkan untuk menyita kenderaan di mana pembayaran pinjaman telah dilunaskan 75% ke atas melainkan dengan perintah mahkamah yang sah.
Kenderaan yang terletak di dalam Kawasan rumah tidak boleh ditarik.
Agen penarik kereta juga mestilah mempunyai kad autoriti Ejen Perolehan Semula (EPS) daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal pengguna
Penarik kereta dilarang bersifat gangster atau melakukan kekerasan melampau.
Kenderaan yang terletak di Kawasan awam tidak dibenarkan Tarik luar waktu 9.00 pagi – 9.00 malam.
Pemilik wajib diberi masa yang mengcukupi untuk mengeluarkan barangan peribadi sebelum kenderaan ditarik.
Si penarik kenderaan wajib mempunyai dan menunjukan kad pengenalan surat wakil kuasa dari Institusi Kewangan dan arahan penarikkan.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Guru lelaki kongsi kisah sedih, pelajar meninggal dunia, tak sempat tengok keputusan SPM. Seorang guru berkongsi kisah menyentuh hati mengenai bekas anak muridnya yang meninggal dunia akibat jangkitan kuman selepas menjalani pembedahan apendiks, hanya beberapa hari sebelum keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2024 diumumkan pada hari Khamis.